De fusie tussen Reed Elsevier en Wolters Kluwer leidt tot versterking van hun positie op het gebied van elektronische distributie. De ontwikkeling en het toenemende gebruik van digitale opslag en distributie van informatie hebben steeds grotere investeringen in technologie tot gevolg. Het nieuw te vormen concern zal zich hierbij kosten kunnen besparen. Gevolg is dat er meer geld overblijft voor een versnelde ontwikkeling.
ABN-Amro Hoare Govett stelt dit in een rapport over Reed Elsevier/Wolters Kluwer. Vooral Wolters Kluwer zal profiteren van Reed Elseviers expertise op dit gebied. Grosso modo heeft de nieuwe groep eerder profijt dan nadeel van de digitale ontwikkeling.
De meeste uitgaven van Reed Elsevier worden met de computer samengesteld. Hierdoor zijn database-producten mogelijk zoals Embase. Abonnees kunnen kiezen tussen een traditionele versie op papier en een elektronische uitgave op CD-Rom. Een aantal vakbladen is nu ook online beschikbaar. Zowel Reed Elsevier als Kluwer testen momenteel uitgebreide online-producten uit. Reed Elseviers Science Direct is het meest geavanceerd. ABN Amro verwacht dan ook dat de producten van Kluwer hierop worden aangepast. Op den duur zullen alle vakbladen van de groep via de PC kunnen worden ingezien. Een beperkte versie met 350 wetenschappelijke bladen zal begin volgend jaar uitkomen.
Weinig verdiensten
Volgens de bank duurt het enige tijd voordat Science Direct door de markt wordt aanvaard. Op korte termijn valt hier nog weinig extra’s mee te verdienen. De extra nadruk op elektronische producten kan zelfs leiden tot een druk op de marges in verband met hogere ontwikkelingskosten, maar Hoare Govett denkt niet dat het zo’n vaart zal lopen. De marges bij Elsevier Science zijn namelijk de afgelopen drie jaar geleidelijk aan toegenomen.
In het algemeen is de bank optimistisch over de trend naar multimedia. Hoewel de multimedia revolutie zich momenteel op consumentengebied afspeelt, zal het grote geld vooral op de zakelijke markt worden verdiend. Deze laatste markt is vele malen lucratiever. Net als bij consumenten-software zoals films, televisieprogramma’s en computerspellen, kan ook bij zakelijke software de waarde van de auteursrechten verveelvoudigen. Corr.