Telecombedrijf Telfort verwacht volgend jaar in Nederland minstens tweehonderd automatiseerders aan te trekken. "Als we de licentie voor mobiele telefonie binnenhalen, dan reken ik op nog eens vierhonderd informatici", zegt directeur Hans Keukelaar van personeelszaken.
De nieuwe telecomaanbieder Telfort is een snelgroeiend bedrijf. De onderneming startte op 1 januari 1997 in Nederland met tweehonderd werknemers. Momenteel werken er meer dan vijfhonderd mensen bij de joint venture van NS en British Telecom. "Ongeveer 60 procent van ons personeel is automatiseerder", rekent Keukelaar voor. En de groei gaat door. Mocht de veiling van frequenties voor mobiele telefonie gunstig uitpakken voor Telfort, dan zal het aantal werknemers zelfs explosief toenemen. Veel bedrijven ondervinden door de krappe arbeidsmarkt problemen met het werven van de juiste informatici. De wervers van Telfort erkennen de moeilijkheden waarmee het te maken zal krijgen om tweehonderd geschikte automatiseerders te selecteren. "We werven continu, zonder rare acties te organiseren", licht personeelsmanager Marianne de Jong toe. Ze verwacht ondanks de krappe arbeidsmarkt voldoende talentvolle werknemers binnen te halen. "We presenteren Telfort als het alternatief. Ik denk dat het voor mensen uit de IT-branche aantrekkelijk is om voor een startend bedrijf te werken. We passen de nieuwste technieken toe. Bovendien gaan de ontwikkelingen binnen de telecombranche razendsnel."
Vooral starters
Telfort is er tot nu toe in geslaagd voldoende automatiseerders te contracteren. "We hebben ervaren mensen binnengehaald, vanuit verschillende industrieën. Volgend jaar gaan we ons meer richten op starters", aldus De Jong. De telecomaanbieder is dan ook aanwezig op bedrijvendagen en voert grote advertentiecampagnes. Telfort probeert zich uiteraard te onderscheiden van de andere bedrijven, die ook aan automatiseerders trekken. "Bij onze onderneming kunnen mensen over de grenzen van hun eigen vakgebied werken. Telecom is een parallelindustrie van de IT. Het lijkt op het vakgebied van automatiseerders, maar is toch net anders. Automatiseerders kunnen bij ons dan ook buiten hun eigen terrein werken. We betrekken technici vroegtijdig bij onze klanten en veel automatiseerders komen in een commerciële functie terecht", voegt Keukelaar toe. Een bedrijf dat veel nieuwe medewerkers nodig heeft, loopt het gevaar dat de selectie minder nauwkeurig verloopt. Zeker als het, zoals Telfort, 1850 brieven en 2000 telefoontjes krijgt als reactie op de advertentiecampagne. "We besteden veel tijd aan personeelsbeleid. Iedere kandidaat moet de hele selectieprocedure doorlopen. Telfort wil geen concessie doen op kwaliteit", sluit Keukelaar af.