Reactie op de ingezonden brief ‘Geef scholen vrijheid om te kiezen’ (Computable, 17 oktober).
Natuurlijk heeft Dick Groenendijk van de Violenschool te Hilversum gelijk als hij stelt dat ICT-invoering in het basisonderwijs staat of valt met de opleiding van leerkrachten.
Juist daarin schuilt nu het grote probleem: het management is van een andere generatie dan de leerlingen. Zij zijn in een tijd opgegroeid zonder ‘game-boys’, CD-Rom’s en multimedia. De interesse om hun personeel aan deze cursussen te laten deelnemen is minimaal; dat is op zich niet verwonderlijk, want zicht op de rol en de mogelijkheden die ICT in de toekomst zal gaan spelen is niet aanwezig. Het ontbreekt hen aan visie op lange termijn.
Daar komt bij dat het plan van het ministerie ‘investeren in voorsprong’ nog veel te vrijblijvend is. Ondergetekende is voorstander van een enigszins zachte dwang om leerkrachten te verplichten deel te nemen aan ICT-cursussen. Het is onmogelijk leerkrachten te laten werken met bijvoorbeeld Internet en Windows zonder dat zij daarvoor de juiste training hebben gehad. Deze technische onderbouwing is beslist noodzakelijk. Hiermee wordt voorkomen dat leerkrachten in het diepe gegooid worden en voorbij worden gestoken door hun leerlingen die in dit opzicht meer kennis en ervaring hebben dan hun opvoeders in de klas.
Oormerking
Oormerking van studiegelden is dan ook een vereiste. Laat de minister snel komen met zijn gecertificeerde opleidingsinstituten, zodat deze opleiding snel kan starten. Leerkrachten moeten in de gelegenheid worden gesteld om snel en vakkundig met nieuwe media om te leren gaan.
Harry Dubois
ICT-docent
Het Rotsoord (Speciaal Onderwijs)