Begin deze maand zijn de eerste 27 gemeenten aan het GBA-net gekoppeld als ontvanger van gegevens. Deze kunnen nu als ‘buitengemeentelijk afnemer’ GBA-gegevens opvragen en binnenkrijgen over inwoners van andere gemeenten.
Tot nu toe kende een gemeente alleen externe organisaties als GBA-gegevensafnemer (inmiddels 300) en zichzelf – de sociale dienst of afdeling Belastingen kan ‘binnengemeentelijk afnemer’ zijn. Bij de uitoefening van veel taken hebben gemeenten in een aantal gevallen echter ook te maken met inwoners van andere gemeenten. Voor veertien gemeentelijke taken blijken gegevens van mensen die buiten de betreffende gemeente wonen beschikbaar te moeten zijn. Als ‘buitengemeentelijk afnemer’ kunnen gemeenten nu over de gewenste informatie beschikken.
Per taak is geformuleerd om welke gegevens het gaat. De minister van Binnenlandse Zaken heeft voor gemeentelijke afnemers een beperkte gegevensset voor alle taken vastgesteld. Door bij bepaalde personen in de GBA van een andere gemeente een ‘afnemersindicatie’ te plaatsen, ontvangen ze automatisch de wijzigingen die zich in die gegevens voordoen. Per taak is ook een reeks aanvullende gegevens bepaald die een gemeente vervolgens ‘ad hoc’ kan opvragen.