Steeds meer bedrijven kiezen voor selectieve outsourcing. Daarbij kiest men ook voor het uitbesteden van bedrijfskritische systemen. Dit komt naar voren uit het onderzoek ‘Succesvol outsourcen van IT in Nederland’, uitgevoerd door Nolan Norton Institute.
De algemeen heersende mening dat cruciale IT-systemen niet kunnen worden uitbesteed, spreken de onderzoekers van Nolan Norton Institute tegen. Zij hebben de succesfactoren van outsourcing geïnventariseerd. De resultaten zijn gebaseerd op de praktijkervaringen van klanten van CMG, CSC, Debis, EDS, Getronics, Hewlett-Packard, IBM, Origin en Roccade.
Hart
Uit de praktijkgevallen blijkt ondermeer dat uitbesteding van het ‘hart’ van de IT-voorziening succesvol kan zijn. Wel eisen klanten harde garanties over de beschikbaarheid van bedrijfskritische systemen. Alleen het uitbesteden van toepassingen, die van directe invloed zijn op producten en diensten, blijft uit. Ter vergelijking is in het onderzoek ook een uitbestedingsovereenkomst uit het buitenland meegenomen. Het handelt om een investeringsbank die haar IT-ondersteuning, systeemontwikkeling en telecommunicatie voor zeven jaar heeft uitbesteed aan een consortium van verschillende IT-dienstverleners en telecommunicatiebedrijven. Hoofdaannemer en leider van het samenwerkingsverband, waarvan de bank ook deel uitmaakt, is de grootste IT-dienstverlener. Op deze manier wil de bank, die als een geavanceerd IT-gebruiker te boek staat, nog beter profiteren van de kennis van IT-specialisten voor het beheren van infrastructuren en systemen en het ontwikkelen van IT-oplossingen. De onderzoekers verwachten dat andere banken zullen volgen met dit soort constructies.
Strategisch managementinstrument
Een andere conclusie luidt dat selectieve outsourcing steeds vaker de voorkeur geniet boven uitbesteding van de gehele automatisering. Bedrijven maken een afweging welke diensten het beste intern, en welke het beste extern gerealiseerd kunnen worden. Wel waarschuwen de onderzoekers dat een te grote versnippering van leveranciers problemen met zich meeneemt ten aanzien van de aansturing. Ook bevelen zij aan om leveranciers de volledige verantwoordelijkheid te geven over de uitbestede dienst. Dit houdt in dat een leverancier zeggenschap moet krijgen over de te gebruiken infrastructuur en bijbehorende investeringsplannen.
De aanleiding van selectieve outsourcing is dat organisaties uitbesteding steeds meer zien als een strategisch managementinstrument. Volgens het onderzoeksinstituut is kostenbesparing – traditioneel de belangrijkste reden voor uitbesteding – tegenwoordig een te beperkte beslissingsgrondslag. De top van de organisatie moet aangeven welke kerncompetenties nodig zijn voor de onderneming om continu een zo sterk mogelijke marktpositie in te kunnen nemen. In dit zogenoemde strategic sourcing beoordeelt het management automatisering op de waarde die het heeft voor deze vaardigheden. Aan de hand hiervan kan het management besluiten welke IT-aspecten intern uit te voeren zijn en welke kunnen worden uitbesteed. "Op deze wijze kan een aanzienlijke kostenreductie samengaan met een verhoogde flexibiliteit en verbeterde zakelijke prestaties", stellen de onderzoekers in het rapport.
Dupont Dordrecht: het chemieconcern Dupont sloot dit jaar een uitbestedingscontract met CSC en Andersen Consulting. Daarbij koos het niet voor complete outsourcing. Er blijven automatiseringsmedewerkers in dienst om met de twee IT-bedrijven te overleggen over het te voeren IT-beleid. Ook houdt het chemiebedrijf de bedrijfskritische procesinformatie-automatisering in eigen huis.