De fusie van Reed Elsevier en Wolters Kluwer versterkt hun positie op het gebied van elektronische distributie. De ontwikkeling en het toenemende gebruik van digitale opslag en distributie van informatie vergen steeds grotere investeringen in technologie.
De fusie maakt kostenbesparingen mogelijk, zodat geld vrijkomt voor versnelde ontwikkeling.
ABN Amro Hoare Govett stelt dit in een rapport over Reed Elsevier/Wolters Kluwer. Vooral Wolters Kluwer profiteert van Reed Elseviers expertise op dit gebied. De meeste uitgaven van Reed Elsevier worden met de computer samengesteld. Dat maakt database-producten mogelijk. Abonnees kunnen kiezen tussen een papieren en een elektronische uitgave, op CD-rom of online. Beide fusiepartners testen momenteel online-producten. Reed Elseviers Science Direct is het meest geavanceerd. ABN Amro verwacht dan ook dat andere producten daaraan worden aangepast. Op den duur zullen alle vakbladen van de groep via de PC toegankelijk zijn. Een beperkte versie met 350 wetenschappelijke bladen komt begin 1998 uit.
Volgens de bank duurt het enige tijd voordat de markt Science Direct aanvaardt. Op korte termijn valt hier nog weinig mee te verdienen. De nadruk op elektronische producten kan zelfs de marges onder druk zetten door de ontwikkelkosten. Hoare Govett denkt echter dat dat zal meevallen. De marges bij Elsevier Science zijn namelijk de afgelopen drie jaar gegroeid.
De bank is optimistisch over de trend naar multimedia. Hoewel de multimedia-revolutie nu op consumentengebied plaatsvindt, wordt het grote geld naar verwachting vooral op de lucratievere zakelijke markt verdiend. Net als bij consumentensoftware als films en computerspellen kan ook bij zakelijke software de waarde van de auteursrechten verveelvoudigen.