Price Waterhouse zal de komende jaren honderden automatiseerders contracteren. De fusie die het advies- en accountantskantoor op 1 januari 1998 met Coopers & Lybrand zal aangaan, levert in Europa zeer veel IT-banen op. Bovendien wil Price Waterhouse volledige service bieden en het enige aanspreekpunt voor de klanten zijn. IT vervult hierbij een spilfunctie.
Voor automatiseerders breken gouden tijden aan in de accountancy-wereld. De grootmachten gaan zich namelijk meer op de IT richten. De aanstaande fusie van Price Waterhouse en Coopers & Lybrand zal de Europese automatiseerders doen watertanden. Price Waterhouse is in de Verenigde Staten sterk in IT. Coopers & Lybrand beschikt daar over een betere afdeling Change Integration (CI), een methode die een systematische benadering biedt voor het implementeren van een grote veranderingsprocessen. In Amerika komt er uit de samensmelting derhalve een prima mix voort. In Europa liggen de zaken anders. Beide bedrijven zijn goed ontwikkeld in CI en vullen elkaar niet aan in automatisering. "Op het continent zal daarom enorme behoefte ontstaan aan automatiseerders", aldus Jos van den Beemt van Price Waterhouse. Ook de ambitie van de onderneming om een `één-halte-service’ te bieden, doet de roep om automatiseerders versterken. "Onze cliënten bestaan veelal uit grote bedrijven, met complexe vraagstukken. Op dit moment zijn we niet altijd zo ver dat we alle projecten zelf volledig kunnen afronden. We moeten in sommige gevallen onderdelen uitbesteden aan andere organisaties. Dat is voor onze klanten niet aantrekkelijk, die willen met één partner spreken. Dat proberen we nu te bereiken. Samenwerking met verschillende partners levert vaak problemen op. In dit proces naar volledige service speelt de IT een grote rol. Daarom hebben we de komende jaren veel automatiseerders nodig", licht Van den Beemt toe.
Zeppelin
De krappe arbeidsmarkt zal Price Waterhouse belemmeren in de zoektocht naar personeel. De onderneming is een marktoffensief gestart om de aandacht van onder andere informatici te trekken. Personeelsadvertenties van de onderneming zijn op billboards geplaatst, diverse Price-trucks rijden door het land en de afgelopen twee weken hing een zeppelin met de naam van het bedrijf boven Oude Rijn.
De volgende stap is een radio-commercial. In deze campagnes tracht het adviesbureau zich te profileren als een onderneming waar de medewerkers zelf de richting en snelheid van hun carrière kunnen bepalen. "De afgelopen vijf jaar heeft Price Waterhouse wereldwijd cultuurprogramma’s en loopbaanplanning op elkaar afgestemd", zegt Frank Witte, verantwoordelijk voor de communicatie van Price Waterhouse. "Hierdoor zijn we in staat meer mensen aan te trekken en langer bij ons te houden." Iedere startende werknemer krijgt een score voor zijn vaardigheden op verschillende terreinen. Door internationale trainingsprogramma’s kunnen de medewerkers extra punten op de onderdelen binnenhalen. Van elk personeelslid wordt de score in een bestand opgeslagen. "Bij aanvang van een project, bepalen we welke mensen met welke vaardigheden nodig zijn. Een blik op de computer is genoeg om de juiste mensen te vinden. Dat gebeurt ook internationaal. De medewerkers kunnen overal ter wereld worden ingezet. Zo benutten we onze mensen optimaal", verklaart Van den Beemt. Goede educatie en een carrièrepad naar eigen inzicht moeten de trekpleisters vormen voor de automatiseerders. En als het Price niet lukt om voldoende mensen binnen te halen, dan heeft de organisatie nog wel wat noten op de zang. "Acquisities", legt Van den Beemt uit. "Als we een geschikt automatiseringsbedrijf met pakweg veertig tot zestig mensen tegenkomen, dat zich richt op een voor ons interessante sector, dan zullen we een overname zeker overwegen. In Denemarken en Rusland hebben we al dergelijke overnames gerealiseerd. In Nederland moet je de ontwikkelingen met Origin goed in de gaten houden", sluit Van den Beemt af.