"Prachtig veel ramen, maar geen dak." Met deze beeldspraak verwoordt ontwikkelaar S. Koning van de Stichting Advocaten Software zijn teleurstelling over systeemontwikkeling in een Windows-omgeving. Nadat hij een 32-bits versie van Microfocus voor Windows had aangeschaft, ontstonden problemen die niet bij een volwassen platform horen: programma’s liepen vast en Microsoft bood nagenoeg geen ondersteuning.
Koning ontwikkelt urenregistratiesystemen voor advocatenkantoren en constateerde dat ook hier Windows (NT) aan een opmars bezig was. Door de schaalvergroting die in deze omgeving heeft plaatsgevonden, nam de vraag naar multi-user-systemen toe. Bij het ontwikkelen en testen van applicaties die draaien in een omgeving met een NT-server en Windows 95-clients, ontstaan problemen. Op het moment dat twee clients hetzelfde item in een gegevensbestand ‘lezen’ loopt het systeem vast (deadlock) en geeft geen foutmelding. Volgens Koning functioneert de zogenoemde virtuele redirector (vredir.vxd) van de eerste versie van Windows 95 (OSR1) niet goed.
Voor een NT-server met Windows 95 clients heb je OSR2 nodig met een 32-bit FAT. "En die is niet te koop." Volgens Koning is er wel een oplossing. Op de Microsoft-site is een patch (provisorische programmacorrectie) beschikbaar. "Microsoft geeft hierbij echter geen ondersteuning en neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor het product", mort hij.
"Foutloze producten bestaan niet", vervolgt Koning, "maar Microsoft biedt slechts hulp op helpdesk-niveau – zelfs al heb je een ondersteuningscontract. Voor echte technische vragen kun je er niet terecht. Of je moet maanden op wachten."
Koning realiseert zich dat met de komst van een nieuwe versie alle hui dige problemen zijn opgelost. "Ondertussen kan ik niet vooruit." Hij hoopt dat Novell in de nabije toekomst voor meer concurrentie kan zorgen, zodat Microsoft weer scherper gaat reageren op klachten uit de markt. RV