Price Waterhouse zal de komende jaren honderden automatiseerders contracteren. De fusie van het advies- en accountantskantoor op 1 januari 1998 met Coopers & Lybrand levert in Europa zeer veel IT-banen op.
Bovendien wil Price Waterhouse volledige service bieden en het enige aanspreekpunt voor de klanten zijn. IT vervult hierbij een spilfunctie.
De grootmachten in de accountancy-wereld gaan zich meer op IT richten. Price Waterhouse is in de VS al sterk in IT. Coopers & Lybrand beschikt daar over een betere afdeling Change Integration (CI), een systematische benadering voor het implementeren van veranderingsprocessen. In Europa zijn de fusiepartners beide goed in CI en vullen ze elkaar niet aan in automatisering. "Op het continent zal daarom enorme behoefte ontstaan aan automatiseerders", aldus Jos van den Beemt van Price Waterhouse. Ook de ambitie van de onderneming om een ‘één-halte-service’ te bieden vergt meer automatiseerders. De klanten zijn veelal grote organisaties met complexe vraagstukken. Nu kan men niet alle projecten zelf volledig afronden, terwijl de klant één dienstverlener wil.
De krappe arbeidsmarkt belemmert Price Waterhouse in de zoektocht naar personeel. De onderneming is een offensief gestart om de aandacht van ondermeer informatici te trekken. Personeelsadvertenties zijn op billboards geplaatst, Price-trucks rijden door het land en de afgelopen twee weken hing een zeppelin met de bedrijfsnaam boven Oude Rijn. De volgende stap is een radio-commercial. Scholing en een carrièrepad naar eigen inzicht vormen de trekpleisters voor de IT’ers. als het Price zo niet lukt om voldoende mensen binnen te halen, denkt de organisatie aan acquisities. Van den Beemt: "Als we een geschikt automatiseringsbedrijf met pakweg veertig tot zestig mensen tegenkomen, dat zich richt op een voor ons interessante sector, overwegen we zeker een overname. In Denemarken en Rusland hebben we al dergelijke overnames gerealiseerd. In Nederland moet je de ontwikkelingen met Origin goed in de gaten houden.