Nieuwe telecomaanbieders moeten streven naar een uitblinkende service voor de klanten om de concurrentie te verslaan. Dat zei telecomspecialist E. Joustra van Cap Gemini vandaag op het Kabelcongres, een bijeenkomst van telecombedrijven.
"Excellente service is dé manier voor een aanbieder om zich te onderscheiden van branchegenoten", aldus Joustra. De concurrentie binnen de Telecomwereld neemt toe; nieuwe spelers op de markt en allianties vergroten de competitie. Bovendien is de markt onderhevig aan veel innovatie en een groeiende complexiteit. Ondertussen vragen de klanten naar steeds meer service van de aanbieders. Uitblinken in service biedt bedrijven de mogelijkheid om het hoofd boven water te houden. Automatisering speelt hierbij een centrale rol. Een vergaande integratie van IT-systemen is een voorwaarde. De IT bestaat volgens Joustra uit twee onderdelen; informatie-management en informatie exploitatie. Hij raadt aan om deze onderdelen onder te brengen bij verschillende afdelingen, met eigen managers.
Twee afdelingen
Een Informatie Manager (IM) die rapporteert aan de directie en een IT-manager die opdrachten aanneemt van de IM. De IM bewaakt de centrale rol van de informatie en is niet gebonden aan een afdeling, waardoor hij altijd het bedrijfsbelang voorop stelt. De Informatie Manager is verantwoordelijk voor de functionele integratie van informatie. De IT-manager neemt implementatie van nieuwe technologische ontwikkelingen voor zijn rekening. Joustra adviseert telecombedrijven om de cruciale posities binnen de twee IT-afdelingen zelf te gaan bezetten. De overige automatiseerders kunnen de bedrijven op tijdelijke basis inhuren, of ze kunnen de tak en uitbesteden. MC