Microsoft heeft de afgelopen zomer de laatste Unix webservers vervangen door Windows NT. Het hoofdkwartier in Redmond is nu een van de grootste Windows NT-sites ter wereld. Maar het interne netwerk voldoet nog niet echt, zo blijkt uit boze interne memo’s van werknemers.
Ik heb er zelf ook één gekocht." Verkopers in computer-, radio/tv- en kledingzaken willen dit afgesleten argument nog weleens gebruiken om de klant te overtuigen van de deugdelijkheid en de goede prijs van de aangeboden waar. Het moet gezegd, het argument werkt. Ook Microsoft past het toe. Om het vertrouwen in Windows NT als netwerk van de toekomst voor ondernemingen te vergroten, heeft de software-gigant zijn hoofdkwartier in Redmond nu helemaal draaien op NT. Ook de laatste Unix-machines zijn weggehaald. Echter niet tot ieders tevredenheid, zo meldt het Amerikaanse blad Upside.
Traag
Uit ‘gelekte’ interne memo’s, blijkt dat de gebruikers steen en been klagen over de traagheid en onbetrouwbaarheid van NT. Microsofts interne netwerk is enorm: 37.000 interne e-mailadressen die dagelijks 2,5 miljoen berichten verwerken. Er staan ongeveer 1500 NT-servers opgesteld. De Microsoft-website draait op veertien NT-servers die dagelijks tachtig miljoen hits moeten verwerken. Het netwerk heeft gemiddeld genomen drieduizend ingelogde gebruikers. Het serverpark moet meer dan 160 database-applicaties verwerken. Met enige trots leidt men de technische medewerkers van potentiële klanten langs het enorme NT-serverpark in Gebouw 11 van de Microsoft-campus. Of de Microsoft-medewerkers zelf ook zo tevreden zijn, laat zich bezien. Volgens een productmanager valt de e-mail binnen haar afdeling een paar dagen per week uit. En dat nu al een maand lang. Het kan soms drie tot vier uur duren voordat een berichtje via het netwerk aankomt in een kamer aan de overkant van de gang.
Nachtmerrie
‘E-mail is momenteel een nachtmerrie voor iedereen’, citeert Upside. Programmeurs klagen over de lange response-tijden van de servers. Het kan veertig seconde duren voordat een server die naast het bureau staat een teken van leven geeft. Volgens een onderaannemer die op het hoofdkwartier in Redmond werkt, kost alleen al het kopiëren van bestanden – toch een eenvoudige handeling – veel tijd als gevolg van overbelasting van het netwerk. Vooral servers die gebruikt worden voor de speciale Internet-softwareprojecten zijn berucht. Veel mensen hebben er problemen met het netwerk, zo is te lezen in een e-mail van iemand van de technische ondersteuningsafdeling. "Er schijnt een probleem te zijn met het aantal Wins (Windows Internet Naming System) server." De Wins-servers vertalen domeinnamen als ‘microsoft.com’ naar hun corresponderende IP-adressen. Omdat IP ook gebruikt wordt voor het intranet heeft het ook daar gevolgen. Als je geen verbinding kunt maken met een domein-controller van Windows NT via een Wins-server dan kun je ook niet inloggen op het netwerk.
Vijf dagen geen e-mail
Dat er iets aan de e-mailsoftware van Microsoft schortte, werd in april dit jaar pijnlijk duidelijk. Als gevolg van een fout konden twee miljoen abonnees van het Microsoft Network vijf dagen lang geen e-mail versturen of lezen. Microsoft heeft er nadien alles aan gedaan de schuld van deze fout niet op Windows NT af te laten stralen. Er werd onmiddellijk met de vinger naar Exchange gewezen, de e-mail software. Toen Microsoft deze zomer een van de laatste Unix-servers buiten werking zette – een cruciale machine die gebruikt werd voor de homepage van Microsoft – en overging op Windows NT, liep het direct mis. Binnen een uur na de migratie op 19 juni lukte het een hacker de beveiliging te kraken waardoor honderdduizenden mensen de toegang tot de site werd ontzegd. Tien dagen later lukte het nogmaals om ‘Microsoft.com’ uit de lucht te halen. Microsoft kwam onmiddellijk met een patch, maar de volgende dag was het alweer raak. Op 2 juli ging de website voor de derde keer in één maand down. Alle problemen die Microsoft ondervindt met zijn eigen netwerkbesturingssysteem hebben ook een goede kant. Het intern gebruik van de eigen producten zorgt ervoor dat fouten eerder onderkend worden en sneller worden hersteld.