Volgens experts zullen naast computers ook bedrijfstelefooncentrales kunnen vastlopen op de millennium-bug.
Vince Rafferty, een analist van het Canadese bedrijf Phillips InfoTech, denkt dat niet de nieuwere centrales getroffen worden, maar de oudere. En dat kunnen er nog heel wat zijn. Bedrijfstelefooncentrales hebben over het algemeen een langere levensduur dan computers. De ‘private branche exchanges (pbx) die in het begin van de jaren tachtig zijn geplaatst, kunnen het beste vervangen worden. Een software-matige upgrade voor deze pbx-en is eenvoudigweg onmogelijk. Er is niemand meer die betreffende oude code kan schrijven.
Uitzondering
Als de pbx het jaar 2000 wèl overleefd, dan is men er nog niet. Het jaar 1900 was geen schrikkeljaar omdat de regel is dat alleen jaren die deelbaar zijn door vier een schrikkeljaar zijn, uitgezonderd de jaren die deelbaar zijn door honderd. Maar er is een uitzondering op de uitzondering. Jaren die door vierhonderd deelbaar zijn, worden wel als schrikkeljaar aangemerkt: dus het jaar 2000 is een schrikkeljaar. Experts raden klanten aan hun leveranciers een schriftelijke garantieverklaring te vragen, waarin wordt aangegeven dat de apparatuur blijft werken na het jaar 2000. Het gaat daarbij niet alleen om het apparaat zelf, maar ook om de interoperatibiliteit. Dus of er nog samengewerkt kan worden met andere apparatuur. Een punt dat sommige leveranciers niet garanderen. Leveranciers proberen een slaatje te slaan uit de millennium-bug zo waarschuwde de Gartner Group onlangs. Er worden upgrades verspreid met allerlei nieuwe hulpmiddelen waar de klant niet om heeft gevraagd. Gartner adviseert niet te betalen voor dergelijke hulpmiddelen.