Na een voorbereidingsperiode van twee jaar heeft Andersen Consulting een virtueel kantoor betrokken aan de Apollolaan in Amsterdam. Het gebouw is 24 uur per dag, zeven dagen in de week geopend. Werknemers hebben geen vaste plaats meer en kunnen zelf bepalen wanneer ze willen beginnen. Zo kunnen ze files omzeilen. Wel moeten medewerkers van te voren een plek reserveren. Via laptops kan verbinding worden gelegd met het interne netwerk van Andersen. Facilitaire ondersteuning, zoals catering, secretariaat en helpdesk, is van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds aanwezig.
Behalve in Amsterdam heeft Andersen ook een zogeheten kenniscentrum in Zeist geopend. Daarin is ondermeer het computercentrum opgenomen. De oude kantoren in Enschede, Eindhoven, Nieuwegein en Den Haag zijn gesloten. Vrijwel alle medewerkers zijn overgegaan naar de nieuwe locaties. Het consultancybedrijf wil het virtuele concept wereldwijd invoeren. Het kantoor in Amsterdam test uit in hoeverre papierloos werken mogelijk is.
Door ingebruikname van dit kantoor van de toekomst is de verhouding medewerkers/werkplekken momenteel 5:1. Er werken 540 mensen bij het consultancybedrijf, waaronder 450 consultants. In 2000 moet het aantal consultants tot 2000 zijn gestegen. De kosten van een werkplek zijn gemiddeld tienduizend gulden, gelijkelijk verdeeld over techniek en de inrichting. De totale investeringskosten bedragen, los van de huur van het pand, ruim 5 miljoen gulden.
Volgens Fred Geerts, manager Andersen Consulting Nederland, gaat het niet om kostenreducties. "Wij zijn een snelgroeiende organisatie en we willen dat een virtueel kantoor ons de flexibiliteit en ruimte biedt om met die groei om te gaan. Consultants moeten in staat zijn om overal te kunnen werken – thuis, bij de klant, in het buitenland – door in te loggen op ons netwerk. Het kantoor krijgt dan de rol van ontmoetingsplaats." RS