Softwarefirma Amadeus biedt op zijn website (http;//www.amadeus.net/) kant-en-klare reisinformatie voor zowel reisbureaus als consumenten. Hiermee lijkt Europa voorbereid op de eventuele komst van Microsofts succesvolle Amerikaanse reissite Expedia.
Amadeus beweert met deze dienst het grootste computerreserveringssysteem voor de reisindustrie in huis te hebben. Ondermeer reisagenten, hotels, autoverhuurbedrijven en verkopers van vliegtickets bieden hun waren aan via de site en het distributiesysteem van Amadeus. Deze diensten zijn verkrijgbaar in het Engels, Duits, Frans en Spaans. In totaal omvat deze site meer dan 4000 webpagina’s met actuele informatie over reizen. Deze data is zowel voor reisagenten als voor individuele Internet-gebruikers toegankelijk. Op de site is ondermeer de beschikbaarheid van vluchten, huurauto’s en hotelfaciliteiten te raadplegen. Hiervoor werkt Amadeus samen met meer dan 700 luchtvaartmaatschappijen, 29.000 hotels en ruim 50 autoverhuurbedrijven.
Boter bij de vis
De uiteindelijke boeking verloopt echter nog wel via een conventioneel reisagentschap. Het contact met deze bemiddelaar kan wel online plaatsvinden, mits de reisagent een verbinding heeft met Amadeus. Op dit moment zijn er meer dan 37.000 bureaus en honderd luchtvaartmaatschappijen direct aangesloten op deze site. Betalingen zijn ook via het Internet te voldoen, zij het nog niet met virtuele betaalmiddelen. Vooralsnog accepteert de Europese reissite alleen betalingen via het net met creditcards.
De enorme hoeveelheid data voor de presentatie en verwerking van de site wordt opgeslagen in het Duitse plaatsje Erding. Daar bevindt zich de grootste bedrijfsdatabank van Europa. Vanzelfsprekend is het Pentagon-achtige gebouw bestand tegen ‘problemen’ als brand, stroomuitval en overstromingen, stelt Amadeus gerust.
Wereldspreiding
In tegenstelling tot het systeem erachter is de reistak van Amadeus verspreid over de hele wereld. Een team dat in totaal tachtig experts telt, ontwikkelt in Duitsland, Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten mogelijkheden voor nieuwe distributiekanalen. "In het bijzonder voor het World Wide Web", beklemtoont het bedrijf.
Eén van die nieuwe producten is een totale dienstverlening aan zakelijke reizigers. Hiervoor heeft Amadeus sinds kort een overeenkomst met Sap, leverancier van automatiseringssoftware. Samen werken de bedrijven aan een nieuw systeem voor informatiebeheer dat volledig wordt geïntegreerd in het R/3-pakket van Sap. Allereerst ontwikkelen de twee firma’s diverse modules voor deze software zoals reisplanners en applicaties voor informatiebeheer binnen een bedrijf.
Bedrijfsreizen
Deze modules en afgeleide producten moeten het bedrijfsleven een eenduidige interface geven voor het boeken van reizen volgens het specifieke beleid van elke firma. Sap-gebruikers zouden dit simpelweg als extra optie binnen het R/3-systeem benutten. "Vier van de vijf multinationals gebruiken Sap-producten. Dat is een groot potentieel aan zakenreizigers", zegt Sap-topman Klaus Tschira over de samenwerking.
De zakelijke boekingsmogelijkheden blijven echter niet voorbehouden aan alleen bedrijven die Sap-software draaien. De samenwerking met de Duitse automatiseerder is namelijk niet exclusief. Amadeus wil uiteindelijk zijn reisdiensten aan zo veel mogelijk klanten aanbieden – bedrijven èn individuen.