Nederlandse gebruikers zijn tevreden over de verbeteringen in Open Ingres 2.0, de database die Computer Associates (CA) afgelopen zomer annonceerde. Dit bleek onlangs tijdens een presentatie voor gebruikers over de nieuwe database-versie. Minder tevreden zijn zij over het imago dat hun product in de markt heeft. Gebruikers klagen dat teveel marketing-kracht wordt gestopt in Unicenter TNG en dat Open Ingres daardoor vergeten dreigt te raken. CA belooft echter een andere aanpak.
Het softwarebedrijf gaat zijn belangrijkste producten, waaronder Open Ingres, Openroad, Unicenter TNG en Jasmine, op de markt zetten onder hun eigen merknaam, dus zonder ‘CA’ ervoor te zetten. Volgens een woordvoerder doet de onderneming tegenwoordig veel meer aan het ‘in de markt zetten’ van zijn strategische producten. Zo zal CA in de toekomst meer aandacht besteden aan advertenties, telemarketing, roadshows, promotiemateriaal, sponsoring van gebruikersverenigingen en presentaties op verscheidene beurzen.
Tjerk Post, voorzitter van de Nederlandse vereniging van Ingres-gebruikers erkent de toegenomen inspanningen, maar kijkt voorlopig nog even de kat uit de boom: "Als CA doet wat ze beloven, zijn wij tevreden." Over de functionaliteit van de nieuwe versie van de database is iedereen tevreden. Zo zijn de schaalbaarheid en beheerbaarheid verbeterd, is er ondersteuning van zeer grote databases en zijn er mogelijkheden voor Internet toegevoegd. Bovendien garandeert CA soepele migratiepaden naar de nieuwe versie. De gebruikers likken hun vingers af bij het ‘Ingres-gevoel’ dat op de gebruikersbijeenkomst heerst, maar in de markt zo afwezig is. Erkenning en imago van een product blijken hieruit heel belangrijk te zijn. RV