CMG komt met een nieuw softwarepakket op de markt voor distributie en automatische installatie van software. Het softwarehuis en dienstverlener profileert zich hiermee als productleverancier. Het verkopen van producten behoort niet tot de kernactiviteiten van CMG, maar dat zal in de toekomst toch vaker gebeuren, wist een woordvoerder te vertellen. Zo bestaat een deel van de software voor Short Messaging Service (SMS), geïmplementeerd in gsm-toestellen, voor een deel uit technologie ontwikkeld door CMG Telecom.
Met het nieuwe distributieproduct, Uppercycle, kunnen zowel standaardpakketten als maatwerk-software over bedrijfsnetwerken verspreid en automatisch op werkplekken geïnstalleerd worden. De specifieke functionaliteit die geïnstalleerd wordt hangt af van het type gebruiker. Hierin onderscheidt Uppercycle zich volgens een woordvoerder van concurrerende producten als Microsoft SMS (Systems Management Server): "Met Uppercycle is de software te beheren van het aantal typen gebruikers, en n�et van het totaal aantal gebruikers." CMG spreekt niet van ad-hoc distributie, maar van release-matige distributie.
Het product is ontstaan als maatwerk-oplossing voor een aantal klanten van CMG. De consultancy-organisatie heeft de programmatuur van een van de klanten teruggekocht en het samen met klant ABN Amro verder ontwikkeld voor generiek gebruik. De software voorziet in een faciliteit om de benodigde functionaliteit per type gebruiker vast te stellen. Deze ‘momentopname’ wordt vervolgens geïnstalleerd bij de betreffende gebruikers. Verder biedt de software een aantal hulpmiddelen voor het beheren van programmatuur op werkplekken. ‘Vreemde software’ (spelletjes bijvoorbeeld) kunnen op deze manier uit de IT-infrastructuur geweerd worden. Uppercycle is dan ook een product voor bedrijven die streven naar een uniforme en stabiele productie-omgeving. Het softwarepakket draait op Windows en OS/2 en kost 100 gulden per gebruiker. RV