Het Swift (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications) -netwerk gaat gebruik maken van de middleware van softwareleverancier Candle. Dankzij deze middleware kan het inter-bancaire netwerk aanzienlijk sneller werken. Bovendien maakt de software koppelingen mogelijk met andere platformen.
Het inter-bancaire netwerk van Swift verwerkte in 1996 ongeveer 688 miljoen berichten uit 155 landen. Op de drukste dag gingen er ruim drie miljoen berichten over het net. Bij Swift zijn ruim 5800 financiële instellingen aangesloten.
Nu het berichtenverkeer tussen financiële instellingen steeds ingewikkelder wordt, moest Swift wel uitzien naar een manier om koppelingen met die instellingen te versoepelen. Insiders wijzen er bovendien op dat veel banken gebruikmaken van systemen waarmee ze zelf de transacties tussen de diverse partijen kunnen verwerken.
De middleware van Candle kent zogenoemde MQ-software, een oplossing voor het verwerken van transacties in ingewikkelde omgevingen. MQ (Message Queing) is gebaseerd op het principe dat berichten in een soort postbus belanden, waarna ze een voor een het netwerk opgaan. Dankzij deze manier van werken voorkomt men piekbelasting, terwijl de software wel garandeert dat de transacties (in de vorm van berichten) snel genoeg worden behandeld.
Systeemintegratie
Volgens een recent onderzoek van IBM onder driehonderd van de Fortune top-1000 ondernemingen vormt systeemintegratie bij deze bedrijven het grootste probleem. Dit is te wijten aan het fenomeen dat elk groot bedrijf werkt met ten minste drie platformen waarop gegevens staan voor de primaire bedrijfsprocessen. Gemiddeld liggen er zeven verschillende systeemomgevingen bij de onderzochte groep. Deze problematiek speelde vorig jaar ook bij Interpay Nederland, ontstaan uit Eurocard, Beanet en de Bankgirocentrale. Bij Interpay, dat in 1996 ongeveer 360 miljoen transacties verwerkte, zijn inmiddels tachtig Nederlandse banken aangesloten, elk met een eigen computeromgeving. Zo werken ABN Amro en de ING-bank met IBM MVS, terwijl de Rabo een Tandem omgeving heeft en de Generale Bank werkt met een Unisys A17 en een RS/6000 van IBM.
"Toen we deze omgevingen met elkaar moesten laten communiceren, stonden we voor de keus door te gaan met de bestaande omgevingen, of te kiezen voor een nieuwe", stelt Arco Groothedde, teammanager van de technische infrastructuur van Interpay.
Banken hebben in veel opzichten traditionele manieren van werken. Zo is het gebruikelijk om vlak voor de lunch nog even zaken te doen. In de praktijk leidt dit tot een piekbelasting op de verwerking. Groothedde bedacht hiervoor een oplossing. "De meeste banken willen dat een transactie binnen een seconde wordt verwerkt. Maar dat is eigenlijk onzin, want het afhandelen mag ook best een paar minuten duren. Het gaat erom dat een bank ervan verzekerd is dat een transactie binnen een bepaalde tijd is afgewikkeld. Met de middleware van Candle kunnen we garanderen dat de transacties binnen een bepaalde tijd worden verwerkt."