Banken geven miljarden uit aan informatietechnologie. Het rendement ervan is echter lastig te meten. Volgens dr. A. Rinnooy Kan, lid van de Raad van Bestuur van ING Groep, kunnen topmanagers hun investeringen beter toetsen aan de strategische bedrijfsdoelstellingen. Alleen moeten ze dan wel hun IT-kennis bijspijkeren.
Rinnooy Kan, gastspreker bij de uitreiking van de Computable IT Award 1997, meent dat ondernemingen steeds meer middelen uitgeven aan ontwikkeling, exploitatie en onderhoud van hun informatievoorziening. "Het onderwerp van baten en lasten van IT-investeringen staat hoog op de agenda van de Raden van Bestuur. Zij staren verbaasd naar het enorme bedrag dat aan automatisering wordt uitgegeven en vragen zich af hoe dit te rechtvaardigen valt."
Het meten van het rendement is lastig omdat kosten/baten-analyses complexer zijn geworden. Volgens Rinnooy Kan vloeit dat voort uit drie ontwikkelingen. Binnen ondernemingen is een ontwikkeling gaande van platte automatisering (de makkelijk meetbare administratieve toepassingen) naar strategische informatiesystemen om het bedrijf aan te sturen. Daarnaast gebruiken veel ondernemers IT als hefboom om hun bedrijfsprocessen zo te ontwerpen dat ze klantgerichter kunnen werken. Verder is er de groeiende stroom investeringen in een hoogwaardige technologische infrastructuur.
Om inzicht te krijgen in die trends schiet een technocratische aanpak, waarbij de IT-afdeling een kosten/baten-analyse van een investering opstelt, tekort. Rinnooy Kan pleit voor toetsing aan de strategische visie op de ontwikkeling van de onderneming. Hierbij moet er in ieder geval aandacht zijn voor: het financieel rendement van de IT-investeringen voor de aandeelhouders, de bijdrage aan de klanttevredenheid, de effectiviteit van bedrijfsprocessen en het innovatievermogen van de onderneming.
Rinnooy Kan vindt dat het topmanagement veel meer dan vroeger moet beslissen over IT-investeringen. Zijn mening over de IT-kennis van de huidige Nederlandse bedrijfstop luidt: "Er is sprake van een gemengde situatie. Bij sommige ondernemingen is er genoeg kennis en betrokkenheid in huis, maar bij andere bedrijven is het topmanagement niet op de hoogte van de technologische ontwikkelingen." Zijn voorstel is om IT niet in de portefeuille van één bestuurder te houden. Ook moet de bedrijfstop zich regelmatig laten bijpraten.