Naresh Sharma (34) was een briljant student op een prestieuze Indiase technische universiteit, ontwierp een tweezittervliegtuig en gaf leiding aan de bouw van dat toestel. Hij vertrok naar Nederland omdat hij graag wilde werken met de door hem bewonderde hoogleraar vliegtuigbouw Egbert Torenbeek, auteur van een standaardwerk over het vak. Na een periode op de Technische Universiteit in Delft, is Naresh nu verzeild geraakt in Eindhoven, waar hij in zijn rijtjeshuis grote plannen koestert.
We kwamen niet zo lang geleden in contact met Naresh Sharma toen we een artikel in ‘Computable’ hadden geschreven over het door de Finse student Linus Torvalds ontwikkelde besturingssysteem Linux. Naresh belde op en vertelde dat hij deze software in Nederland importeerde en dat hij er hoge verwachtingen van had op commercieel terrein. Na zijn verhaal aangehoord te hebben werden we nieuwsgierig en daarom zitten we nu in Naresh’s werkkamer.
De kamer is volgepropt met computers en werkstations. Uit het verhaal van de 34-jarige Naresh klinkt een tomeloze ambitie door. Hij laat diploma’s zien, we bladeren in een boekje met toelatingsexamens van zijn universiteit in India en we bekijken zijn computermodel van een Fokker. Aan de muur hangt de tekst: ’to be considered half as good als Microsoft, Linux has to work twice as fast. Fortunetaly this is easy’.
Naresh stamt uit een intellectuele familie. Al jong raakt hij bezeten van vliegtuigen. Het lag dus voor de hand dat hij vliegtuigbouw ging studeren. Na zijn studie ging hij in 1986 werken bij Bosch. Deze Duitse onderneming maakt in India brandstofinjectiesystemen. ‘Dat is een zeer arbeidsintensief proces en er is een grote accuratesse vereist. In de Indiase Bosch-fabriek werken 14.000 mensen.’ Naresh werkte één jaar op de research-afdeling. Mede op basis van zijn onderzoek konden er drie patenten worden aangevraagd.
Hij ging weer studeren en in zijn volgende baan ging hij werken bij wat voor het gemak de Indiase NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaart laboratorium) zullen noemen. Naresh wilde een zweefvliegtuig ontwikkelen, maar dat werd in India gezien als verkwistend speelgoed voor de rijken. Daarom wierp hij zich op de ontwikkeling van een moderne tweezitter. Hij begon met een klein team, dat uiteindelijk uitgroeide tot honderdvijftig mensen. ‘Ik heb aan dat vliegtuig vier jaar van mijn leven besteed.’ Het toestel is inmiddels in produktie gegaan, maar dan wel zonder de bemoeienis van Naresh.
In september 1991 vertrok hij naar Nederland. ‘De enige reden waarom ik naar Holland kwam, was het boek van professor Egbert Torenbeek.’ Naresh bewonderde deze vlietuigtechnicus uit Delft. Toen hij door Torenbeek werd gevraagd om in Nederland met hem samen te werken aarzelde hij niet.
Na een paar jaar in Delft gewerkt te hebben, vertrok Naresh om een eigen bedrijf op te zetten: het eenmansbedrijf Mantra. Het mag een klein bedrijf zijn, de ambities zijn groot. Op Naresh’s kaartje staat: ‘excellence through research’. Omdat Naresh veel ervaring heeft met automatisering, hij programmeert al sinds begin jaren tachtig, gaat hij zich op deze sterk groeiende bedrijfstak richten. Als consultant verdient hij nu zijn brood, meestal betreft het opdrachten rond het analiseren en berekenen van netwerken.
Maar zijn ambitie ligt hoger. Allerlei plannen heeft Naresh al bedacht en uitgewerkt. Hij heeft bijvoorbeeld een business plan ontwikkeld voor Internettoegang via de kabel. Ook denkt hij er aan zijn kennis en ideeën op gebied van netwerken via een soort franchise-formule aan de man te brengen. Maar de grootste klapper moet nog komen. Naresh heeft het plan opgevat om serieuze software over te zetten naar het Linux-platform.
Een paar weken geleden reisde hij af naar de Verenigde Staten om de voorbesprekingen te voeren met een grote Amerikaanse software-leverancier die geïnteresseerd is. Meer mogen we nog niet weten, maar als het lukt, zal Mantra niet lang meer een eenmansbedrijf zijn.
AD MULDER