Het Zweedse Industri Matimatik International, IMI, heeft het afgelopen kwartaal een omzet gerealiseerd van bijna 16 miljoen dollar, een groei van 70 procent. Tevens werd er weer geld verdiend, 0,6 miljoen dollar in tegenstelling tot een verlies van 1,1 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
IMI profileert zich als softwareleverancier met een klantgericht product, dat grote volumes orderregels kan afhandelen. Stig Durlow, president en chief executive officer (ceo): "Erp-software is primair op de eigen organisatie gericht, niet op dienstverlening aan klanten." Durlow wil de huidige groei continueren door intensiever met partners te gaan werken en door uitbreiding van het marketing- en verkoopapparaat. Zo liet hij weten dat een samenwerkingsovereenkomst met Andersen Consulting op stapel staat.
Anderhalf jaar
IMI is in Nederland actief sinds januari dit jaar, met Interpharm als eerste klant. Met deze eerste order was een bedrag van 5 miljoen gulden gemoeid. System ESS wordt bij de farmaceutische groothandel geïmplementeerd op zeven locaties, wat in totaal anderhalf jaar in beslag zal nemen. Tijdens een perspresentatie in de Zweedse hoofdstad Stockholm zette Nanno Mulder, general manager bij Interpharm, uiteen waarom zij voor System ESS gekozen hebben. Het kunnen verwerken van 250.000 orderregels per dag is de voornaamste systeemeis voor Mulder. Eind 1997 komt er een Nederlandse versie uit van System ESS.
‘Jaar 2000’-probleem
Tijdens de pakketselectie zijn onder andere Baan, Sap en MFG/Pro geëvalueerd. Mulder: "Geen van die pakketten bezit echter voldoende functionaliteit voor de orderverwerking tussen groothandel en detailhandel." Sap is deze functionaliteit aan het ontwikkelen, maar naar verwachting duurt het nog een jaar voordat deze op de markt komt. Daar kan Interpharm niet op wachten omdat hun huidige systeem niet gereed is voor het jaar 2000.
Waar IMI het meeste mee worstelt is zijn imago. Niet dat het een slecht imago heeft, maar IMI is een relatief onbekende naam. Potentiële klanten gaan bij de aanschaf, die al gauw enkele miljoenen kost, liever in zee met één bekende partij met een goede reputatie.