Na anderhalf jaar ontwikkelen zijn KPN Multimedia en Start Uitzendbureau op Internet een elektronische arbeidsmarkt begonnen. Werkgevers kunnen werkzoekenden ontmoeten zonder elkaar in de ogen te hoeven kijken.
Op de virtuele arbeidsmarkt (Jobbing Mall) kunnen werkzoekenden niet alleen naar hartenlust grasduinen door ingekochte vacatures. Ze kunnen ook gratis hun CV plaatsen. Daarvoor krijgen ze een eigen beveiligde pagina in het systeem, die kan worden geopend of worden afgesloten. Alleen in het eerste geval zijn werkgevers in staat de persoonlijke gegevens te bekijken. Ook werkgevers en arbeidsbemiddelaars kunnen anoniem rondneuzen in de Jobbing Mall. Bijvoorbeeld headhunters die liever geen inzicht geven in de functies die zij open hebben staan. De bedenkers van het project vinden dat op deze manier de ‘werkelijke’ arbeidsmarkt goed wordt gesimuleerd.
Netwerk
Volgens initiatiefnemer KPN Multimedia zijn bestaande online-vacaturebanken niet geschikt om een goede ‘match’ tussen vraag en aanbod te maken. Het zijn meestal niet meer dan elektronische prikborden.
Werkgevers die een abonnement hebben op de Jobbing Mall, kunnen gebruik maken van een interactief matching-systeem. Speciaal ontwikkelde software analyseert de CV’s van sollicitanten. Dit gebeurt op basis van het principe van een neuraal netwerk. De werkgever kan harde en zachte criteria selecteren. De harde criteria scheiden meteen geschikte en ongeschikte kandidaten. De ‘zachte’ criteria zijn voorkeuren waaraan een bepaald gewicht kan worden toegekend.
Al naar gelang de situatie op de arbeidsmarkt, kunnen criteria worden aangescherpt of versoepeld. Een dergelijk selectie-systeem is overigens niet uniek. Begin jaren negentig werkte de Talentendatabank in Oegstgeest al met fuzzy logic-principes.
KPN Multimedia heeft lang gezocht naar een partner voor het project. Uitzendbureaus en arbeidsbemiddelaars waren bang dat zij hun eigen markt zouden verpesten. Bureau Start was de enige die het aandurfde. Wouter Goede, directeur van Jobbing Mall, denkt niet dat de virtuele arbeidsmarkt de ‘normale’ sollicitatieprocedure volledig zal vervangen. "Een werkgever wil weten hoe iemand overkomt, eruit ziet of ruikt. Er zal altijd een persoonlijk gesprek nodig blijven." Circa vijftig bedrijven hebben reeds een abonnement genomen op de Jobbing Mall. Het streven is dat 10.000 CV’s worden geplaatst.