Een groenteboer uit de buurt van Detroit heeft een rechtszaak aangespannen tegen kassafabrikant Tec-America. Hij eist honderdduizend dollar schadevergoeding omdat zijn kassa’s vastlopen telkens wanneer een klant betaalt met een creditcard die geldig is tot na het jaar 2000. De computer in de kassa blijkt hier niet mee uit de voeten te kunnen. Ook in Nederland buigen juristen zich over de vraag wie in dergelijke gevallen verantwoordelijk is: de kassafabrikant of de creditcardmaatschappij.
In het begin van de jaren negentig raakte de millennium-problematiek in de automatisering bekend. Grote banken en telecommunicatiebedrijven namen het probleem serieus. Maar het is verontrustend dat gemeenten en de gezondheidszorg zich hier niets van aantrekken. Ook de overheid reageert veel te traag. Eenvoudige rekensommetjes leren dat de tijd ontbreekt om alle (Cobol) applicaties op de beruchte bug te controleren. Het Millennium Platform, in het leven geroepen door het kabinet en het bedrijfsleven, staat dan ook voor een ondankbare taak. Het platform moet het probleem in kaart brengen en functioneren als ‘aanjager’. Maar het oplossen van het probleem blijft de verantwoordelijkheid van de betreffende organisaties.
Het essentiële punt van het ‘jaar 2000’-probleem is dat het niet te overzien is. Immers, in allerlei transport- en beveiligingssystemen ligt de bug op de loer en hij komt er pas uit op Oudejaarsavond 1999. Het laat zich moeilijk voorspellen welke gevolgen de bug zal hebben. Maar de recente stroomstoring heeft laten zien dat een vrij eenvoudig mankement het openbare leven al danig kan ontregelen.
Wim Amerongen, redactie Computable