In september gaat aan de Hogeschool Holland een volledig vernieuwde opleiding bedrijfskundige informatica (BI) van start. De studie zal veel meer dan in het verleden het accent leggen op persoonlijke vaardigheden en het aanleren van bedrijfsorganisatorische kennis. Het aandeel van de technische vakken wordt afgebouwd van 70 naar 50 procent van het programma.
Na een gemeenschappelijke heao-propedeuse, volgen BI-studenten acht onderwijsperiodes van acht weken. De periodes zijn elk gericht op een specifieke IT-functie, bijvoorbeeld bedrijfsanalist of informatiemanager. Dit model is afgekeken van de Hogeschool West-Brabant die hiermee twee jaar geleden begon.
De nieuwe studie is in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven ontwikkeld. In elke onderwijsperiode krijgen studenten van een IT-professional een toelichting op de beroepspraktijk. Aan het eind van de periode voeren zij een opdracht uit bij een IT-bedrijf. Ook de onderwijskundige aanpak is vernieuwd. Geen aparte vakjes meer, maar geïntegreerd onderwijs in groepsverband. Het aantal hoorcolleges wordt teruggeschroefd.
Sociale intelligentie
Vrij uniek is dat studenten twee keer per jaar worden beoordeeld op hun persoonlijke ontwikkeling, waarbij kenmerken als zelfstandigheid, ambitie, sociale intelligentie en flexibiliteit aan bod komen. Monique Heemskerk, opleidingsmanager: "We zijn geen goeroes, en het is geen scientology. We zeggen niet ‘zo ben jij’, maar: ‘zo kom je over’. We willen studenten attenderen op gedragskenmerken die verbeterd kunnen worden."
De hogeschool uit Diemen wil met de nieuwe opleiding beter inspelen op lang gekoesterde wensen uit het bedrijfsleven. Daar bestaat kritiek op de BI-opleidingen, die nog te technisch gericht zouden zijn. Het nieuwe curriculum lijkt de Hogeschool Holland geen windeieren te leggen. Het aantal eerstejaars is komend studiejaar verdubbeld. SJ