Invoering van het keuzevak informatica in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs dreigt op een debacle uit te lopen.
Er zijn nauwelijks vakbekwame docenten en er vinden te weinig onderwijs-experimenten plaats. Dit schrijven twee verenigingen op gebied van informatica-onderwijs aan de fractievoorzitters en de onderwijsspecialisten van de Tweede Kamer. De afdeling educatie van het Nederlands Genootschap voor Informatici (NGI) en de Vereniging Informatica, Informatiekunde en Informatietechnologie in onderwijs (I&I) zeggen dat het nieuwe keuzevak veel leerlingen kan trekken, maar op een mislukking dreigt uit te lopen. Scholen die in 1998 of 1999 het keuzevak willen invoeren zien zich geconfronteerd met te weinig voorzieningen om het vak op verantwoorde wijze te geven.
Tweede Kamer
De brief is alweer van twee maanden geleden, maar werd pas onlangs bekend gemaakt in een uitgave van het NGI. Er is nog altijd geen reactie op gekomen van de Tweede Kamerfracties, meldt het genootschap.
Eerder drong de Commissie Docentenscholing Informatica bij de regering aan op het belang van goede scholing van docenten. In deze commissie zitten vertegenwoordigers van bedrijfsleven, particuliere opleiders, scholen en hoger onderwijs. In een rapport stelde de zij een overgangsregeling voor waarmee de scholing van docenten snel ter hand kon worden genomen. Er gaan immers jaren overheen voor een officiële eerstegraads opleiding kan worden gestart aan de lerarenopleidingen. Tevens werden in het rapport de contouren geschetst waaraan de scholing in ieder geval moet voldoen.
De commissie hing ook een voorlopig prijskaartje aan het scholingsprogramma. Die zou neerkomen op een bedrag van circa 100.000 gulden per docent. In eerste instantie zou het tussen de zestig à honderd docenten betreffen. Dit bedrag zou moeten worden opgebracht door scholen, docenten en overheid. Het is echter onduidelijk of het Ministerie van Onderwijs bereid is geld te pompen in het programma. SJ