Het Amerikaanse blad Information Week weet te melden dat Baan Company een deel van zijn meest prestigieuze klant, vliegtuigbouwer Boeing, zal verliezen.
Baan bevestigt het bericht, maar wijst erop dat het gaat om een kleine proefsite in een Boeing-fabriek in Corinth, Texas. Bovendien heeft het besluit alles te maken met de voorgenomen fusie tussen Boeing en McDonnell Douglas. "Het is onjuist dat we Boeing kwijtraken", reageert Tom Tinsley, president Baan Company vanuit het Puttense hoofdkwartier. De bron voor dit bericht is de piepkleine concurrent Western Data Systems zegt Tinsley. "Het hoort bij het spel, maar ’t is natuurlijk minder leuk en netjes." In het bewuste artikel wordt gesuggereerd dat het de grote Boeing-opdracht ter waarde van 20 miljoen dollar betreft.
Verschillende divisies
Andrew Dailey, onafhankelijk specialist op het gebied van erp-software en verbonden aan de Gartner Group: "Het is niet belangrijk voor Baan. Bij grote organisaties als Boeing is het extreem moeilijk om in elke vestiging te standaardiseren op één product. De fabriek in Texas, waar het hier om gaat, is niet belangrijk." Volgens Tinsley is het juist dat de Boeing-fabriek in Corinth stopt met de implementatie van Baan-software. De reden daarvoor is simpel volgens hem.
Boeing bestaat uit een aantal divisies, waaronder Commercial Aircraft (verantwoordelijk voor de bouw van verkeersvliegtuigen) en Defense & Space. Baan Company levert aan Commercial Aircraft. Sinds de recente overname van McDonell Douglas door Boeing is het nog niet geheel duidelijk bij welke tak van het bedrijf de fabriek in Texas ondergebracht zal worden. Mochten de Texanen onder Defense & Space gaan vallen dan zal implementatie van Baan-software waarschijnlijk op de lange baan worden geschoven.
Defense & Space valt onder McDonnell Douglas, een klant van Western Data Systems. McDonnell Douglas werkt verder met eigen software en heeft veel automatisering via outsourcing aan EDS overgedaan. "De strijd om het account van Defense & Space ligt open", aldus Tinsley.