Tienduizenden computers in het onderwijs pompen levert geen betere schoolprestaties op. Die ongezouten mening ventileert Samuel Sava, voorzitter van de National Association of Elementary School Principals, in een interview met USA Today. Uit vergelijkend internationaal onderzoek zou volgens Sava blijken dat Amerikaanse vierdeklassers in het vak wiskunde door liefst zeven landen worden overtroeft; hoewel het aantal leerlingen in de VS dat bij wiskunde een computer gebruikt bijna het drievoudige is van het internationaal gemiddelde.
Amerikaanse scholen gaven vorig jaar 4,34 miljard gulden aan computers uit. Om de doelstelling van het Amerikaanse ministerie van onderwijs te halen zou dit bedrag met ten minste 10 miljard moeten worden opgevoerd. Het doel is om in ieder geval één computer per vijf studenten te hebben.
Ook in Nederland staat de computerisering van het onderwijs hoog op de politieke agenda. Minister Ritzen kwam kort geleden met het plan om door het bedrijfsleven afgeschreven (volgens critici ‘afgedankte’) computers aan scholen te schenken. Sava zegt dat basisscholen de afgelopen jaren vakken als kunst, muziek en lichamelijke opvoeding uit het programma hebben geschrapt om meer geld aan hardware uit te kunnen geven. Maar er zou veel te weinig zijn geïnvesteerd in de training van docenten of het verbeteren van software. Volgens het Amerikaanse ministerie van Onderwijs wordt het belang van een goede docententraining echter niet onderschat. Bijna 40 procent van het totale technologie-budget zou opgaan aan het scholen van docenten op gebied van informatica. SJ