IBM lanceerde vorige week zijn promotiecampagne om softwarefabrikanten over te halen hun producten ook op Windows NT uit te brengen. De computergigant hoopt hiermee zijn jaarlijkse NT-omzet van 800 miljoen dollar te verhogen.
Wederverkopers van IBM ontvangen nu pakketten met presentatiemateriaal voor Microsofts besturingssysteem. Deze dragen de naam ‘NT seminar in a box’ en bevatten CD-Roms met dia’s, marketingmethodes en video’s voor de verkoop van ondermeer Lotus Domino en DB2 databases op Windows NT.
Deze eerste stap wordt nog gevolgd door een advertentie-offensief en diverse cursussen. "Dit is onze grootste activiteit voor dit jaar èn volgend jaar", verzekert Jocelyne Attal, vice-president van IBM’s afdeling NT-marketing.
Microsoft
De opgevoerde activiteit voor dit besturingssysteem verscherpt de concurrentie met Microsoft op het gebied van NT-applicaties. Tegelijkertijd worden de twee bedrijven gedwongen tot een hechtere samenwerking bij bedrijven waar ze allebei grote projecten uitvoeren.
"Het was eerst tamelijk pijnlijk", geeft Attal toe. "Er zullen nog veel vergaderingen met Microsoft volgen." Haar directe baas, IBM’s General Manager voor Software Solutions Steve Mills, zei echter dat hij Microsoft zo hard wil raken "dat het hun familieleden pijn doet".
Microsoft-topman Steve Ballmer ontkende dat zijn bedrijf niet zou samenwerken met de computerreus. "Wij verwelkomen IBM op het NT-platform. We blijven echter gericht op het verslaan van hun databases, Notes en middleware." JB