Gratis en voor niks een leuke CD van twee lekkere popmeiden. Tas Informatica heeft een nieuwe gimmick bedacht om IT’ers te werven. Het werkt nog ook: in anderhalve maand tijd kreeg het Baarnse bedrijf tweeduizend reacties.
Om personeel binnen te halen wringt de automatiseringsbranche zich in de vreemdste bochten. Ballonvaarten, vliegtuigtripjes naar seminars, een dagje crossen in Almere, horloges die stoppen op het moment dat het jaar 2000 begint. Hoe val je nog op tussen al dat geweld?
Tas Informatica is het gelukt. Een paginagrote advertentie in Intermediair toont de leadzangeressen van Loïs Lane. In strakke topjes lachen ze gulzig de jonge afgestudeerde toe. Als geïnteresseerden het informatiepakket over TAS opvragen, krijgen ze een "unieke CD" met drie nummers van de Amsterdamse popgroep. Een nieuw hoogtepunt (dieptepunt?) in de slag om de jonge IT’er? "Ach, we moeten er niet zo zwaar aan tillen", vindt Hans Koning ter Heege, personeelsmanager van TAS. "Het is een ludiek cadeautje, geen poging tot omkoping. Dat kun je eerder zeggen van de acties van onze concurrenten."
Vanwaar Loïs Lane? Het is toch al enige jaren geleden dat de groep furore maakte? "Ze hebben nog steeds veel uitstraling, met name in de studentenwereld. Het is niet de doorsnee house-zooi, maar aparte muziek. En dat sluit goed aan bij het bijzondere karakter van TAS."
Hoe bedoelt u? Koning ter Heege: "We onderscheiden ons in cultuur van de gemiddelde IT-dienstverlener. Pragmatische instelling, geen gebakken lucht. Niet lullen maar poetsen. We willen een echt partnership met onze klanten aangaan, die we gerust de waarheid durven zeggen."
De personeelschef wil niet ontkennen dat de keuze voor Loïs Lane ook te maken heeft met de sexy uitstraling van de zangeressen. "Wij wilden ons met deze advertentie onderscheiden van de meute. Zo’n foto van twee mooie, uitdagend geklede dames is natuurlijk een eye-catcher."
2000 Reacties
Tas, een Nederlands bedrijf, heeft negenhonderd professionals in dienst. Men richt zich vooral op systeemontwikkeling, netwerk- en systeembeheer en werkt veel op detacheringsbasis. De behoefte aan personeelsuitbreiding is groot. Volgens de personeelsmanager werpt de campagne, anderhalve maand geleden gestart, vruchten af. Er zouden meer dan tweeduizend reacties zijn gekomen. Voor het overgrote deel betrof het afgestudeerde hbo’ers en academici zonder informatica-opleiding, bijvoorbeeld scheikundigen of fysici. Inmiddels zijn driehonderd mensen de revue gepasseerd; zestig daarvan zijn goed genoeg bevonden.
De CD van Loïs Lane is geperst in een oplage van vijfduizend stuks en heeft het logo van Tas. De IT-firma heeft hiervoor diep in de buidel moeten tasten, maar hoeveel geld precies wil Koning ter Heege niet kwijt. "Maar het gaat heus niet om tonnen."
De Federatie Nederlandse IT (Fenit) laat weten geen moeite te hebben met de campagne van Tas. Zolang adverteerders maar niet het imago van de branche schaden of hun collega’s besmeuren, hebben ondernemingen alle vrijheid, aldus een woordvoerder van de Fenit.