Medewerkers op kantoren die voor hun communicatie met collega’s alleen afhankelijk zijn van e-mail, kunnen moeilijker en minder efficiënt beslissingen nemen, omdat ze niet (meer) kunnen beschikken over informatie die via het roddelcircuit wordt aangereikt.
Dit staat te lezen in een rapport van het Britse Centre for Economics and Business Research (CEBR). Door het gebruik van e-mail hebben mensen in bedrijven steeds minder contact met elkaar dan vroeger. In een e-mail beperken de meesten zich tot feiten en formele rapportages. Geruchten, roddels, informatie die een bedrijf meer efficiënt laten verlopen, worden slechts zelden via e-mail doorgegeven.
De studie laat ook zien dat informatie via e-mail later wordt doorgegeven dan informatie via de wandelgangen. Het rapport maakt melding van grote bedrijven waar met elkaar pratende verkoop- en marketingmanagers drie tot zes maanden eerder dan de inkoopafdeling konden beschikken over informatie over klanten. "Dit geeft aan dat ondanks, of misschien wel juist dankzij de informatiesystemen, de echte informatie over wat de business raakt in de hersenen van mensen zit en blijft. Professor Douglas McWilliams van het CEBR raadt bedrijven daarom aan om stafleden zowel door middel van e-mail als face-to-face met elkaar te laten communiceren. "Het roddelcircuit van een bedrijf is nog altijd de snelste vorm van communicatie", zegt hij. LK