In de discussie over ‘levenslang leren’ gaat de aandacht te veel uit naar opleidingen en cursussen. Dat schrijft de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) in een recent advies aan het kabinet. De Raad vindt dat werken ook een vorm van leren is.
In hun werk doen mensen kennis en ervaring op die gelijk zijn aan een diploma of titel uit het formele onderwijs. Die werkervaring levert voor de buitenwacht echter nauwelijks zichtbare erkenning op. Daar moet volgens de AWT snel verandering in komen. Er zijn nog maar enkele sectoren in het bedrijfsleven waar procedures bestaan om mensen zonder diploma’s een officieel certificaat te geven. De Raad pleit ervoor dat zoveel mogelijk branches stelsels voor in de praktijk verworven kwalificaties in het leven roepen. De overheid zou hierin een stimulerende rol moeten spelen.
Erkenning van werkervaring zou ook de mogelijkheid moeten openen voor experts om les te geven. Dat zal het initiële onderwijs zeker ten goede komen, omdat de scheiding tussen theorie en praktijk minder scherp wordt. Binnen het hoger onderwijs is dit al mogelijk, maar nog niet in het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs. Juist daar zijn praktijkgerichte docenten echter hard nodig, vindt de adviesraad. SJ