In Singapore zijn onlangs twintig Cablink-automaten geplaatst in kantoorgebouwen en winkelcentra. Zo staat te lezen in de laatste editie van Technieuws van het ministerie van Economische Zaken. Via deze automaat kan een taxi worden besteld zonder dat gebruik wordt gemaakt van een telefoon. Een van de onderdelen van het Nationale Technologieplan.
Cablink maakt onderdeel uit van het nieuwe Nationale Technologieplan, dat is opgesteld door overheid, bedrijfsleven en universiteiten. Het plan moet Singapore klaarstomen voor de uitdagingen van de eenentwintigste eeuw. Een van de belangrijkste opstellers van het plan is de Nederlander dr. Carpay, altijd bij Philips gewerkt, maar sinds enkele jaren uitgeleend als directeur van het Gintic Institute of Manufacturing Technology.
Gooi een muntje in de automaat en per satelliet wordt een taxi opgeroepen. Vervolgens krijgt de reislustige klant op een briefje wanneer de taxi met welk nummer zal voorrijden. De Cablink-automaat is de laatste innovatie van het Technologieplan. Dit systeem maakt geen gebruik van de stem waardoor verwarring kan ontstaan over precieze afhaallocaties in bijvoorbeeld flatgebouwen of winkelcentra. Mensen die vaak een taxi nemen -en dat zijn er in Singapore heel wat- geven vooraf bij een taxicentrale hun tien favoriete afhaallocaties op. De klant belt in het vervolg het taxibedrijf via een verkort nummer, voegt daar zijn codenummer alsmede een keuze uit een van de tien locaties en hangt weer op. Via de satelliet krijgt de taxichauffeur die dicht in de buurt is, de informatie over de cliënt gedetailleerd op een leesschermpje naast zijn stuur weergegeven. De chauffeur hoeft daarna alleen nog maar een toets in te drukken dat de opdracht wordt geaccepteerd en weg is hij. Cliënten kunnen ook vooruit boeken door datum en uur in te toetsen.
Poolsysteem
Het systeem bestaat inmiddels één jaar en is een doorslaand succes. Ongeveer 5000 taxi’s zijn met de satelliet verbonden. In elke taxi is voor ongeveer 2000 gulden aan apparatuur ingebouwd. Cablink wil het systeem graag aan andere landen verkopen. Bijvoorbeeld aan Nederland. Hier zou het systeem kunnen worden uitgebreid met software die het mogelijk maakt dat behalve de ophaallocatie ook de bestemmingslocatie wordt aangegeven. Dit maakt het mogelijk dat de satelliet zoekt naar een taxi die dezelfde eindbestemming heeft. Op deze manier kunnen de kosten voor een rit worden gedeeld en uiteindelijk lager worden. Taxi-poolen in het dagelijkse woon-werkverkeer zou hiermee tot de mogelijkheden gaan behoren.
‘Classroom’
In het project Classroom of the future streeft men er naar om in alle 360 scholen in Singapore per twee kinderen in de klas één computer te hebben en voor alle kinderen een e-mail nummer. Met dit nummer zullen kinderen vanaf de vierde klas lagere school kunnen communiceren met onderwijskrachten en kunnen ze leerstof van elders opvragen. Per twee leraren komt er een notebook-computer met een CD-Rom. In het jaar 2002 zullen de kinderen circa 30 procent van hun tijd aan IT-onderwerpen als spreadsheet of desktop-publishing moeten gaan besteden. Voor het project is 2,6 miljard gulden uitgetrokken.
Transactieloket
Breedband Netwerk Singapore One is een ander project binnen dit plan. Via dit netwerk zullen multimediadiensten aan huishoudens, bedrijven en scholen worden geleverd. In het netwerk zullen de verschillende bestaande lokale netwerken met elkaar worden verbonden. Voorbeelden van nieuwe diensten die zullen worden ontwikkeld zijn: one stop transactieloketten voor de overheid, hoge- snelheid Internettoegang voor huishoudens, faciliteiten voor studenten in het onderwijs die vanuit verschillende locaties samenwerken aan studie-opdrachten en elektronisch zakendoen voor bedrijven.
Containerhaven
Tot slot het Computer Integrated Terminal Operations System (CITOS) dat voor de haven in Singapore, de drukste ter wereld, is ontwikkeld. De haven verwerkte in 1995 11.8 miljoen containers. In de haven worden containers op de kades meer dan dubbel zo hoog gestapeld dan in Rotterdam, dat maximaal drie hoog mag gaan. Dit kan omdat het dankzij het Citos niet voorkomt dat iemand een container wil ophalen die onderop staat. Citos stuurt alle 30.000 containers aan die per dag in de haven verplaatst worden. Via electronic data interchange zijn de inkomende schepen en de aanrijdende trucks met het systeem verbonden. Bij het uitladen van een schip is al bekend wanneer de containers worden afgehaald en dus op welke hoogte ze in de stapel worden geplaatst. Chauffeurs die zo maar met een afhaalbrief aan de poort komen, worden niet geholpen. Via het systeem weten de chauffeurs precies wanneer ze hun container moeten halen. Wie te laat is moet meer betalen.