‘Meer afzet’ is de heilige missie van Tulip-bazen Romein en Herzenauer. Dat is namelijk de enige rechtvaardiging voor het in gebruik nemen, dit voorjaar, van de ultramoderne assamblagelijn. Tulip kan dit doel echter niet alleen bereiken en is dan ook naarstig opzoek naar partners.
De haan kraaide deze week ten derde male toen de fax ter redactie binnen rolde met de korte mededeling dat Tulip niet verder wil met Commodore.
De eerste keer dat het mis ging was half december van het afgelopen jaar. Toen ketsten de onderhandelingen met een partner in het Verre Oosten af. Vermoedelijk betrof het Nec of Samsung. In februari werd wel heel bijzondere proefballon opgelaten. Tulip wilde in zee gaan met een grote Nederlandse uitgeverij en partij in de consumenten-elektronica. Dit strategische voornemen maakte de ene directeur wereldkundig gemaakt en werd vervolgens door de andere categorisch ontkend.
Nu het ook met Commodore niet lukt – vermoedelijk omdat het herdoopte Escom de zaken wel erg rooskleurig had voorgespiegeld – staat het bedrijf uit Den Bosch er weer alleen voor.
Het blijft een lastig dilemma. Schaalgrootte is een absolute voorwaarde om te overleven, ook voor Tulip. Het knelpunt schuilt echter niet in de productiecapaciteit maar in de afzet. Hoe méér PC’s te slijten? Alle ogen zijn weer gevestigd op de wijzen uit het Verre Oosten. Want zolang nog niet elke Chinees een PC heeft, zullen de missionarissen van Tulip hier vruchtbare grond