Telefoneren via het intranet/Internet wordt door steeds meer bedrijven in de telecommunicatie- en de netwerk-branche als dè groeitechnologie voor de nabije toekomst gezien. 3Com en Siemens AG bundelen hun krachten.
Dit samenwerkingsverband is bedoeld om deze in embryonale fase verkerende techniek tot wasdom te brengen. De alliantie die gezamenlijk onderhoud, verkoop en ontwikkeling omvat, moet in de komende vijf jaar (cumulatief) een half miljard dollar omzet opleveren.
De grens tussen de tot voor kort strikt gescheiden werelden van datacommunicatie en spraak vervaagt steeds verder. Met de komst van digitale telefonie met behulp van Internet-standaarden wordt het mogelijk om tegen lokaal tarief naar een verre neef in Nieuw-Zeeland te bellen. Het ziet er naar uit dat de huidige technologische onvolkomenheden (slechte geluidskwaliteit, onbetrouwbare verbindingen, direct bellen onmogelijk, nog veel technische kennis en bezit PC/Internet-aansluiting noodzakelijk) snel tot het verleden zullen behoren. Het gebruik van IP-protocollen voor het bellen over een lokaal netwerk of intranet hoeft technisch gezien weinig problemen op te leveren. Belangrijk is de vraag of de markt dit op korte termijn zal accepteren.
Call centre
Op een persconferentie in München vertelde dr. Dietrich Botsch, groepsdirecteur van Siemens Private Communications Systems, dat zijn bedrijf de Hicom bedrijfstelefooncentrales gaat ‘harmoniseren’ met bepaalde producten van 3Com. De alliantie zal voornamelijk werkgelegenheid in de Verenigde Staten opleveren. Siemens bezit ondermeer in Silicon Valley (Santa Clara) een grote ontwikkelafdeling. Eind dit jaar moeten de eerste producten gereed zijn.
Ron Sege, senior vice president van 3Com Enterprise Systems-divisie, noemt de financiële wereld als een van de bedrijfstakken die geïnteresseerd zal zijn in de integratie van spraak, video en data over één netwerk. Als voorbeeld van een toepassing noemt Sege het gecombineerd gebruik van een call centre en een website. Bezoekers van een website kunnen bij vragen eventueel direct te woord gestaan worden via een knop op de website. De nauwe integratie van data, spraak en video zorgt voor een effectievere oplossing, is goedkoper en het niveau van de serviceverlening kan verhoogd worden, aldus de 3Com-manager. Hij voorziet ook toepassingen voor het midden- en kleinbedrijf. "Daar zal de integratie van data en spraak betekenen dat men slechts één enkele Isdn-lijn nodig heeft om alle verkeer af te handelen."
Grossieren
Netwerkleverancier 3Com grossiert in nieuwe samenwerkingsverbanden. Vorige week dinsdag sloot men een overeenkomst met DSC Communications (voor producten ten behoeve telecom-bedrijven die last hebben van veel Internetverkeer) en afgelopen woensdag werd het samenwerkingsverband met Siemens AG wereldkundig gemaakt. Analist Stephen Koffler van Donaldson, Lufkin & Jenrette, een Amerikaanse commissionair, neemt een afwachtende houding aan ten opzichte van 3Com’s plannen om samen met Siemens producten te gaan bouwen die telefoonsystemen met computernetwerken integreren. Een dergelijke integratie heeft tot doel bedrijven geld en tijd te besparen, maar het wachten is op de acceptatie van de markt. Immers men heeft vaak al geïnvesteerd in een netwerk voor spraak, in telefoons en in een bedrijfstelefooncentrale.
Eerder dit jaar sloot 3Com ook al een ‘weinig om het lijf hebbende’ overeenkomst met IBM en Bay Network en een andere ‘vage’ overeenkomst met IBM en Cascade. 3Com zal volgens Koffler moeite hebben om gelijke tred te houden met concurrent Cabletron die samen met Northern Telecom al bijna twee jaar geleden (december 1995) een gelijksoortige strategie heeft uiteengezet. Ook Cisco heeft dezelfde plannen als 3Com. Cisco kocht voor dit doel (geannonceerd op 24 juni) Ardent Communications en gaat samenwerken met leverancier van telecomapparatuur Alcatel (bekendgemaakt op 23 juni). Tenslotte kondigde ruim een jaar geleden leverancier Madge plannen aan voor integratie van computer en telefoon via een lokaal netwerk.
Pact uit drie delen
De overeenkomst van Siemens AG en 3Com richt zich in de eerste plaats op het aanbieden van IP-telefonie op een intranet. Zij bestaat uit drie onderdelen. Siemens en 3Com zullen gezamenlijk de verkoop en ondersteuning op zich nemen van nieuwe, nog te ontwikkelen Lan/telefonie-applicaties en apparatuur. Ten tweede zal men samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe producten. En ten slotte zal 3Com zijn Transcendware-software in licentie geven aan Siemens.