Volgens een analist van Tate Bramald Consultants moet Sap nieuwe markten aanboren om zijn groei te kunnen vasthouden. R/3-software draait in bijna alle grote bedrijven. Sap ziet de zogenoemde middenmarkt, de markt van middelgrote ondernemingen, als groeimarkt. Maar, zo betoogt de analiste, R/3 wordt gezien als duur en moeilijk te implementeren. Bovendien is het vaak noodzakelijk om bedrijfsprocessen volledig ‘om te gooien’. Sap kan zijn dominante positie echter behouden omdat er niemand is die het marktleiderschap kan overnemen, aldus de analiste.
Sap is groot geworden met software voor mainframes en client/server-systemen, waarmee de processen van zeer grote bedrijven werden geautomatiseerd. Vorig jaar uitte het onderzoeksbureau Forrester als eerste kritiek op de onbetwiste marktleider. Het vlaggenschip R/3 zou inflexibel, duur en niet gereed zijn voor Internet. Inmiddels heeft het bedrijf hiertoe succesvol een aantal functies aan zijn software toegevoegd. De flexibiliteit en kostbaarheid vormen echter nog steeds punten van kritiek.
Volgens een analist van het onderzoeksbureau IDC bestaat de uitdaging van Sap in het opdelen van R/3 in componenten. Het bedrijf is ermee bezig, maar de operatie duurt langer dan verwacht. Componenten maken voor zowel Sap als de gebruikers het onderhoud een stuk eenvoudiger. RV