De Amerikaanse Meta Group meldt dat het rendement op investeringen in een bedrijfsintern netwerk op basis van het Internet-protocol gemiddeld 38 procent per jaar bedraagt. Viervijfde van de ondernemingen die met een intranet begint, ziet positieve resultaten.
Besluitvormers moeten aan de hand van een toenemend aantal studies overtuigd raken van de financiële voordelen van een investering in een intranet. De Meta Group onderzocht 55 ondernemingen. Vooral als hun intranet wordt betrokken bij het inkoop-, productie- of verkoopproces dan kunnen hoge rendementen worden verwacht. Belangrijk voor een succesvolle toepassing van intranetten is de wijze waarop de onderneming en haar afdeling IT zich opstellen. De organisatie-cultuur speelt hierbij een belangrijke rol.
Jim Barksdale, topman van Netscape, noemde vorige week dinsdag tijdens een congres in Maastricht voorbeelden van bedrijven die een rendement van meer dan 1000 procent hebben gehaald. Koploper in zijn lijstje is computerfabrikant Amdahl met 2063 procent, gevolgd door vliegtuigfabrikant Lockheed Martin (1562 procent), Silicon Graphics (1427 procent) en consultant Booz, Allen & Hamilton (1389 procent). Schertsend voegde Barksdale er aan toe: "Je kunt het eerste cijfer en het laatste cijfer weglaten en je hebt nog een mooi rendement."
Zona Research
Een ander Amerikaans onderzoeksbureau, Zona Research, verwacht dat de investeringen in intranet-software veel sneller zullen groeien dan die in Internet-software. De visie op deze markten wordt belicht in het rapport ‘Internet and Intranet: 1997 Markets, Opportunities, and Trends’. Zona concludeert dat Internet leidt tot een verschuiving van op de verwerking van gegevens gebaseerde informatiesystemen, naar systemen waarbij de toegankelijkheid van gegevens het voornaamste is.
Grote, internationale combinaties van informatie-verschaffende ondernemingen zijn zich aan het vormen. Ze gebruiken de Internet-standaarden om een vlekkeloze stroom informatie te scheppen. De studie van Zona is gebaseerd op de informatie-keten en de verschillende onderdelen daarvan. Deze keten bestaat uit creatie, inhoud, opslag, communicatie en consumptie.