Nederland ligt binnen Europa ver achter met het toepassen van intranetten. Dat blijkt uit het rapport ‘The intranet – solution or hype?’ dat onderzoeksbureau Spikes Cavell opstelde in opdracht van Unisys.
Uit interviews met bedrijven in veertien West-Europese landen komt naar voren dat slechts 18 procent van de Nederlandse bedrijven een intranet heeft of op dit moment implementeert. Europees leider op dit gebied is Duitsland, met een penetratie van 54 procent. In de Verenigde Staten ligt dit cijfer rond de 65 procent, aldus Lalit Nathwani, directeur Network Services bij Unisys.
Fortune 500
Het onderzoek onder meer dan achthonderd firma’s in verschillende industrietakken bestrijkt. "De geënquêteerde bedrijven zijn de landelijke equivalenten van de Amerikaanse ‘Fortune 500’", aldus Nathwani. In Nederland zijn ondermeer Cap Gemini en Philips ondervraagd.
Het rapport noemt als oorzaken voor de voortrekkersrol van Duitsland de aanwezigheid van IT-managers in directies en de wereldwijde activiteiten van veel Duitse bedrijven. intranettechnologie komt zo eerder bij het hoger-management op de agenda en het directe nut is duidelijker zichtbaar. Nederlandse bedrijven hebben in de meeste gevallen nauwelijks IT-managers in de hogere regionen en opereren veelal landelijk, aldus Spikes Cavell.
Onwil
Een andere belemmering die het onderzoeksbureau signaleert is een gebrek aan steun vanuit het midden- en hoger-management. Hierdoor ontbreekt het binnen bedrijven aan geld en beleid voor het opzetten van intranetten. Volgens het rapport heeft vooral Frankrijk met deze ‘bestuurs-onwil’ te kampen.
De voornaamste overwegingen om over te gaan op een intranet zijn de strategische richting van het bedrijf (58 procent) en de mogelijkheden voor samenwerking binnen de organisatie (54 procent). Andere redenen zijn betere klantondersteuning, tijdwinst en grotere efficiëntie. Vreemd genoeg speelt het besparen van geld nauwelijks een rol (minder dan 9 procent). "Terwijl de technologie redelijk goedkoop is en de infrastructuur vaak al aanwezig is", zegt Nathwani.
Voor de nabije toekomst voorziet Spikes Cavell een toename van het aantal intranetten. "Het momentum neemt toe; er zijn nu al twee keer zoveel bedrijven die besluiten een intranet te nemen", stelt Nathwani. Overigens signaleert het onderzoeksbureau een gat van gemiddeld zes maanden tussen beslissing en daadwerkelijke implementatie. Toch verwacht het bureau een verviervoudiging van het aantal implementaties. Binnen twee jaar heeft 60 tot 70 procent van de Europese bedrijven een intranet, aldus het rapport.