Om uit de rode cijfers te komen is Platinum onlangs gereorganiseerd en heeft het zijn ambities naar beneden bijgesteld.
Het Amerikaanse softwarebedrijf heeft het plan laten varen om met Tivoli TME Ten van IBM, Openview van Hewlett-Packard (HP) en Unicenter van Computer Associates (CA) te beconcurreren op de markt voor zogenoemde raamwerken. Deze raamwerken beogen een complete oplossing te bieden voor het beheer van complexe, heterogene en gedistribueerde IT-infrastructuren. Het bedrijf beperkt zich nu tot het leveren van geïsoleerde en geclusterde oplossingen op dit gebied, eventueel ingepast in de raamwerken van IBM of HP. Met deze laatste twee bedrijven werkt Platinum samen, met CA niet, dat is een regelrechte concurrent. Bovendien is het bedrijf actief op de markt voor gegevenspakhuizen, analysesoftware en oplossingen voor het ‘jaar 2000’-probleem.
Platinum begon tien jaar geleden met tools voor optimalisatie en beveiliging van de IBM-database DB2. Sindsdien heeft het de gang naar de Nasdaq-beurs gemaakt en veertig bedrijven opgekocht. De technische integratie van de 150 producten die onder eigen vlag verkocht werden, verliep niet volgens plan. Die integratie zou moeten leiden tot een concurrerend raamwerk. Dat is niet gelukt en zij vormt nu ook geen onderdeel meer van de strategie. Het bedrijf moest in 1995 een verlies rapporteren van 128,2 miljoen dollar en in 1996 van 82,5 miljoen dollar.
Organisatiestructuur
Wereldwijd werden 400 van de 4400 medewerkers ontslagen. Erik van Maanen, die de organisatie in Nederland sinds een jaar leidt, heeft zeven van de veertig mensen moeten ontslaan. "Onze organisatiestructuur is gedurende tien jaar ongewijzigd gebleven, terwijl Platinum van niets is gegroeid naar een bedrijf met 4400 medewerkers", aldus Van Maanen. Bij verkoop en marketing vielen de hardste klappen, terwijl technische mensen nog welkom zijn.
"Productintegratie realiseren we nu uitsluitend waar dat nodig is. Uit ons assortiment kiezen we die combinatie van producten die de problemen van een klant oplossen." De meeste combinaties zijn algemeen toepasbaar en worden verkocht als suite. De 40 procent die in productontwikkeling wordt geïnvesteerd is vooral gericht op het uitbreiden van de suites.
Van Maanen wil met zijn bedrijf in staat zijn om oplossingen te bieden die verband houden met belangrijke IT-vraagstukken, zoals de kosten, de graad van dienstverlening en de beschikbaarheid van de infrastructuur. Dit is een ambitieus streven voor een bedrijf dat uit een dal krabbelt. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de top-200 van industriële bedrijven in Nederland, de grote bedrijven met ingewikkelde infrastructuren. Ook in de bankwereld (ABN Amro), verzekeringen en de overheid (Belastingdienst) is Platinum aanwezig en probeert het verder voet aan de grond te krijgen. "Computer Associates is agressiever in zijn benadering van de markt", zegt van Maanen, "de IT-manager staat bij ons centraal."