Grote ondernemingen die het mailsysteem Microsoft Exchange invoeren, kampen met aanzienlijke migratieproblemen. Er ontstaan fouten bij het koppelen naar legacy-systemen en het communiceren met internationale standaarden als X400 en X500.
Microsoft beschikt over te weinig opgeleid personeel om de problemen direct op te lossen. Een internationale gebruikersgroep heeft daarom eind vorig jaar aan de bel getrokken. Tijdens de in juni gehouden conferentie van de European Electronic Messaging Association in Maastricht voerde Microsoft in samenwerking met hardwareleverancier Digital overleg met de gebruikers. De softwaregigant heeft in ieder geval toegezegd minder snel met nieuwe versies te komen zolang de bugs in de oude versies nog niet zijn opgelost. De overname van het ‘connectivity’-bedrijf Linkage moeten de problemen met de koppelingen naar legacy-systemen verhelpen.
Vinkentouw
Volgens marktanalisten functioneert Exchange bij kleine en middelgrote organisaties naar behoren. De moeilijkheden ontstaan wanneer grote ondernemingen ervoor kiezen het berichtensysteem bedrijfsbreed in heterogene omgevingen te implementeren. Microsoft heeft nog te weinig ervaring met het aanbieden van producten voor een grootschalig bedrijfsnetwerk. Dit blijkt volgens de analisten uit de oplossing om een netwerk in verschillende Exchange-domeinen in te delen. In de praktijk communiceren die domeinen niet goed met elkaar. Allerlei concurrenten van Microsoft zitten op het vinkentouw met hun complete oplossingen voor berichtenverkeer via bedrijfsnetwerken, aldus de analisten.
Een ander punt van kritiek is dat Exchange alleen optimaal werkt in omgevingen waarbij overwegend Microsoft-producten worden gebruikt. In heterogene omgevingen waarbij ook veel niet-Microsoft-producten draaien, ontstaan problemen. Volgens een woordvoerder van Siemens Business Services uit Groot-Brittannië presteert de directory service, die postadressen in het systeem opslaat voor het doorsturen van mail, zwak. Het product heeft geen goedwerkende toegangspoorten (‘gateways’) naar legacy-systemen van ondermeer IBM, ICL en Hewlett-Packard. Ook ontstaan er interpretatieverschillen wanneer er met connectoren een verbinding wordt gelegd naar standaarden als X400 en X500. "De nieuwste versie Exchange 5 heeft zelfs problemen met CC:Mail", aldus de zegsman van Siemens. Ook vindt hij dat de managementhulpmiddelen voor het beheer van de administratieve omgeving tekortschieten.
Niveau
Een medewerker van Ferris, een Amerikaans onderzoeksbureau op het terrein van berichtenverkeer, wijst erop dat MS Exchange een jonge, complexe technologie is. "Logisch dat er problemen boven water komen. Een van de oorzaken hiervan moet worden gezocht bij de solution providers van Microsoft. Zij hebben te weinig getrainde mensen in dienst om Exchange naar behoren te installeren. Klanten verwachten hetzelfde niveau van ondersteuning zoals dat ze dat van Groupwise, Profs en CC:Mail gewend zijn."
Mark Kuiken, werkzaam bij Software Connection en bezig met de oprichting van een MS Exchange-gebruikersgroep in Nederland, kan zich niet vinden in het geschetste beeld van de problematiek. "Wij begeleiden bedrijven bij de invoering van Exchange. Verhalen over vastlopers zijn mij echter nooit ter ore gekomen. Als er al sprake is van een probleem, dan is het een perceptieprobleem van organisaties. Exchange is een toegankelijk product en zij hebben het verkeerde idee dat het eenvoudig en zonder goede voorbereiding te installeren is."
Een woordvoerder van Microsoft zegt dat de koppelingsproblemen hem in de Benelux niet bekend voorkomen. "In complexe omgevingen is een roll-out lastig. Dat moet niet worden onderschat. Maar dat is een gangbaar probleem dat voor elk product geldt. Wat wel een zwak punt is, is dat er nog geen Exchange-applicaties geschreven zijn die boodschappen koppelen aan zakelijke software, zoals planningspakketten. Daar wordt aan gewerkt in samenwerking met onze partners."