Hogescholen en universiteiten werken steeds vaker samen met het bedrijfsleven. Op die manier kunnen ze het onderwijsprogramma beter afstemmen op de praktijk. De bedrijven zien in de participatie een kans om personeel te werven en hun producten onder de aandacht te brengen. De Hogeschool van Amsterdam werkte samen met negen bedrijven voor het project Helpdesk.
Honderd tweedejaars studenten van de Hogere Informatica Opleiding ontwikkelden in teamverband een helpdeskapplicatie volgens de methode Rapid Application Development (rad). Het project, dat plaatsvindt in het kader van de onderwijsvernieuwing, vervangt drie vakken uit het verleden. Peter van den Berg, docent aan de hogeschool, karakteriseert de vernieuwing met de woorden "leren leren". Van den Berg: "De student moet in een dergelijk project veel zelf uitzoeken en veel initiatief nemen."
De organisatoren hebben de werkelijkheid zoveel mogelijk geprobeerd te benaderen. De tien studentbedrijven moesten hun eigen bedrijfsregels vaststellen, een bedrijfsplan schrijven en briefpapier ontwerpen. Docenten en gasten uit het bedrijfsleven fungeerden als gebruikers. De hogeschool huurde een rad-specialist in en kocht een rad-cursus in. De studenten leerden ook veel van het groepsproces. Twee werknemers werden zelfs ‘ontslagen’. Aan het eind presenteerde iedere groep zijn bedrijf en product, waarna de beste werd beloond met een prijs. Met het participerende bedrijfsleven zijn al afspraken gemaakt over de levering van stagiairs. YG