Philips en Lucent Technologies starten vanaf 1 oktober een samenwerkingsverband op het gebied van consumentencommunicatie. De joint venture zal de naam Philips Consumer Communications dragen.
Met de gezamenlijke onderneming van Philips en het Amerikaanse Lucent is Philips Consumer Communications (PCC) een wereldwijde speler geworden op het gebied van mobiele telecommunicatie. De stap beoogt hetzelfde doel als de nieuwe samenwerking die Philips enkele maanden geleden aanging met zijn Japanse dochter Marantz: toegang tot nieuwe markten en het verkrijgen van technologische kennis die met het oog op nieuwe standaarden in Japan en in de VS worden ontwikkeld.
PCC is de laatste jaren sterk gegroeid. De omzet steeg van 750 miljoen gulden in 1995 naar 1,3 miljard vorig jaar. Volgens Philips zal dit bedrag in 1997 oplopen tot 2,5 miljoen gulden. De nieuwe joint venture is marktleider in telefoons, antwoordapparaten en draadloze telefoons. Philips richt zich echter vooral op mobiele telefoons. PCC heeft de ambitie om de komende jaren een plaats te veroveren bij de top-drie producenten van mobiele-telefoons. In deze markt zijn de toonaangevende fabrikanten momenteel Ericsson, Nokia en Motorola.
Innoverend vermogen
Het moet nog blijken of Philips en Lucent in staat zullen zijn om hun bedrijfsculturen te versmelten. Philips is voor 60 procent eigenaar van de nieuwe onderneming, maar Lucent zal naar verwachting tweederde van de personeelsleden leveren, 12.000 in totaal. Op korte termijn heeft Lucent alleen zijn distributiekanalen te bieden. De toekomstige concurrentiekracht in mobiele telefoons zal voor een groot deel afhangen van het innoverend vermogen. De komende jaren zullen Internet-toegang, breedband-technieken, multimedia en andere functies gaan doordringen in mobiele elektronica.
Lucent is een van de grootste leverancier van telecommunicatie-chips. Bij Bell Labs, het vermaarde laboratorium dat onderdeel werd van Lucent nadat het vorig jaar van AT&T werd afgesplitst, werkt men aan communicatietechnieken voor de toekomst. Twee daarvan zijn CDMA (Code Division Multiple Access) en TDMA (Time Division Multiple Access, een variant van TDMA is GSM), technieken waarmee telecomsystemen toegang verlenen aan mobiele bellers. De verwachting is dat toekomstige Europese draadloze breedband-technieken een hybride vorm zullen zijn van CDMA en TDMA en FDMA (Frequency Division Multiple Acces). De komende generatie telefoons of andere draagbare apparatuur zou met 2 megabit/s al digitale video van VHS-kwaliteit mogelijk kunnen maken na de eeuwwisseling.
Energieverbruik
Philips kan daar het een en ander tegenover stellen. Het bedrijf is in staat om zowel galliumarseen- als goedkope silicium-versterkers te produceren. Philips Research staat bovendien op het punt om ontwerptechnieken voor asynchrone chips over te brengen naar zijn productdivisies. Hiermee kan het energieverbruik van zaktelefoons met de helft dalen en dat is belangrijk in een markt waarin miniaturisatie en levensduur van de batterij sterke concurrentiefactoren zijn. Er zijn al demonstratieversies van asynchrone chips voor zaktelefoons gemaakt. In Eindhoven ontwikkelt men ook compressie-algoritmes voor digitale zaktelefoons. Onderzoekers lieten daar onlangs zien dat ze spraak tot een bitstroom van 3 kbit/s met telefoon-kwaliteit konden comprimeren.