Op 20 juni jongstleden plaatste Computable een artikel over NCR (‘Datapakhuis moet NCR uit het slop halen’). NCR is het niet eens met de gebruikte formuleringen. De kop, de subkop en het eerste gedeelte van het artikel wekken de indruk dat NCR met één been in het graf staat. Het tegendeel is echter waar.
In september 1991 is NCR overgenomen door AT&T met als doel telecommunicatie- en computertechnologie samen te brengen. NCR wijst erop dat de reden van de verzelfstandiging van NCR niet de reden was die Computable noemde in het artikel. AT&T heeft de beslissing genomen het bedrijf in drie aparte beursgenoteerde bedrijven op te delen als gevolg van conflicterende belangen in de Verenigde Staten tussen AT&T als telefonie-serviceprovider en AT&T als leverancier van telecommunicatie-apparatuur. Gelijktijdig met de opsplitsing van AT&T kondigde NCR aan dat het de PC-productie zou stoppen en dat een wereldwijde reorganisatie zou worden doorgevoerd. In 1995 heeft dat geleid tot een verliesgevend resultaat. Echter, reeds in 1996 boekte NCR alweer winst, waarmee de snelste turnaround in de computerindustrie werd afgerond. De doelstelling van NCR in 1997 is om een winstgevende groei te realiseren.
Als één van de middelen om winstgevende groei te realiseren heeft NCR begin juni in Wenen een conferentie over datawarehousing georganiseerd, die in uw artikel werd aangeduid als een gebruikersbijeenkomst voor zowel NCR-gebruikers als niet-NCR-gebruikers. Tijdens deze conferentie gingen een groot aantal in- en externe sprekers in op de verschillende aspecten van datapakhuizen.
NCR is, met meer dan vijfhonderd datapakhuizen in gebruik en een marktaandeel van 35 procent, wereldwijd marktleider op het gebied van datawarehousing. Driekwart van de banken in de wereld, vier van de top-5 Amerikaanse retailers, zeven van de top-9 Amerikaanse telecommunicatie-ondernemingen, drie van de top-5 Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en drie van de top-5 Amerikaanse spoorwegondernemingen maken gebruik van een NCR datapakhuis.
Wij betreuren het ten zeerste dat op deze wijze onjuiste informatie is gepubliceerd en vertrouwen erop dat dit in de toekomst wordt voorkomen.
Ria Lagerweij,
public relations,
NCR Nederland