In het midden- en kleinbedrijf ziet IBM een markt ontstaan voor Windows NT-middleware. De computergigant wil met zijn NT-producten via tussenfirma’s oplossingen bieden aan ‘zeer kleine bedrijven’ (nul tot vijftig werknemers). Als begindoel is een martkaandeel van 250.000 bedrijven gesteld.
Ondanks de schaalbaarheids- en betrouwbaarheidsproblemen van Windows NT, brengt IBM NT-middleware uit met het streven volgend jaar marktleider op het groeiende platform te zijn. Vice-president NT-marketing Jocelyne Attal: "NT is een realiteit en dus bieden wij daar oplossingen." Zij benadrukt dat IBM het platform nog als applicatieserver beschouwt, maar verwacht dat het "in de toekomst ook bedrijfskritische toepassingen aankan".
NT-toolkit
Het bedrijf biedt echter nu al een serie producten en diensten voor NT, waaronder DB2, communicatieservers, bedrijfsadviezen en een testlaboratorium voor NT-producten. "Wij verwachten dat de NT-markt zeker tien miljard dollar zal omzetten", aldus Attal, die direct een NT-toolkit aankondigde. Een bèta-versie van deze op Domino gebaseerde set applicaties komt 15 juli uit onder de codenaam ‘Secretariat’. De software is bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf en omvat een databank, een firewall en een faxserver.
IBM wil de mkb-markt, die in Nederland 65 procent van de bedrijfsomzet en 60 procent van de export genereert, verder uitdiepen. Het bedrijf heeft al jaren voet aan de grond bij het middenbedrijf, vooral met AS/400- en RS/6000-systemen. Nu wordt met NT-producten de aanval geopend op het kleinbedrijf.
Een eerste stap in die markt is het oprichten van speciale centra die gratis de applicaties van derden overzetten naar Windows NT. Tenminste, als er een markt voor is en IBM niet al een dergelijk product heeft. De vertaalde applicaties blijven eigendom van de oorspronkelijke bedrijven, IBM wil slechts de NT-markt een duwtje geven. En daarbij de afzetmarkt voor de eigen NT-producten vergroten. JB