CMG is een nieuwe campagne begonnen om IT-talent binnen te halen. In advertenties worden afgestudeerden op een zakelijke manier benaderd. Het automatiseringsbedrijf verlaat daarmee de stunttactiek die het de afgelopen jaren veel publiciteit, maar ook hoon bezorgde.
In de nieuwe wervingscampagne vertellen de directieleden en enkele consultants wat jonge informatici bij het bedrijf zoal kunnen verwachten. Het is een gedegen verhaal over projecten, nieuw ontwikkelde systemen en bedrijfscultuur. Daarnaast worden afgestudeerden attent gemaakt op een masterclass die ze kunnen volgen.
Hoon
Even iets anders dan de ‘stuntcampagnes’ die CMG de afgelopen jaren faam maar ook hoon binnen de IT-branche opleverden. "We hebben besloten voorlopig te stoppen met de gimmicks", zegt adjunct-directeur ‘human resource management’ Cees Weug. "Ze waren succesvol hoor. We genereerden veel publiciteit, haalden voldoende mensen binnen. Maar we willen in de toekomst niet alleen mensen verleiden met ons te komen praten. We willen hen wat meer over het vak informeren."
Afgestudeerden en managers werden door CMG gelokt met ballonvaarten, barbecues met het management en vliegtripjes naar seminars. Befaamd was ook de advertentie waarin Ollie B. Bommel met een portable telefoon rechtstreeks de directie belde. Een mogelijkheid die CMG bood aan alle in het bedrijf geïnteresseerde IT-professionals.
De campagnestrategie is ook gewijzigd omdat de concurrentie zich steeds heftiger begon af te zetten tegen CMG. Zo sprak Cap Gemini in een personeelsadvertentie smalend over ‘zweefvliegen, slipcursussen, survivaltochten en wildwaterkanoën’. Ordina liet zich evenmin onbetuigd. ‘Bij ons bel je niet met managers maar met je toekomstige collega’s’, stond in een personeelsadvertentie die refereerde aan een actie van CMG.
Olijk
Weug: "Er werd nogal lacherig over ons gedaan. We hebben een serieus en degelijk imago, dus daar moet je mee oppassen. Niet alleen onze klanten maar ook onze medewerkers vinden het vervelend als een al te olijk beeld van CMG ontstaat. We willen serieus genomen worden in de branche."
Volgens Weug waren de vorige campagnes overigens niet alleen bedoeld om aandacht te trekken, zoals iedereen beweerde. Er zat een praktische gedachte achter. "In een advertentie kun je nog geen tien procent vertellen van wat je in een persoonlijk gesprek kunt zeggen. We bedachten methoden om afgestudeerden direct met medewerkers in contact te brengen."
Dat beginsel blijft in principe voorop staan. De nieuwe reeks advertenties belooft dat degene die interesse toont, wordt teruggebeld door een CMG’er die in dezelfde richting is afgestudeerd als de belangstellende.