De elektronica-industrie blijft gekenmerkt door enorm snelle veranderingen. Weinig ondernemingen houden het lang vol aan de top. Driekwart van de high-techtoppers blijkt na tien jaar in rangorde te zijn gedaald of zelfs geheel uit de top van grootste 150 elektronica-ondernemingen te zijn verdwenen.
Uit een wereldwijd onderzoek van Andersen Consulting samen met drie vooraanstaande universiteiten volgt dit als conclusie. De grootste 150 ondernemingen uit de elektronica-sector werden naar hun omzet in 1995 gerangschikt. Deze lijst werd vergeleken met die uit 1985. Voornaamste conclusie is dat het zeer moeilijk is in de elektronica-industrie aan de top te blijven. Vergeleken met 1995 wist slechts een kwart van de ondernemingen haar positie te verbeteren. Op de lijst van beste 150 elektronica-bedrijven ter wereld is vergeleken met tien jaar geleden 42 procent nieuwkomer.
Een andere uitkomst van het onderzoek leert dat de leiding van heel grote ondernemingen niets moet hebben van de traditionele strategische lange-termijnplanning. Ook traditionele organisatievormen werken niet in de turbulente elektronica-industrie waar een moordende concurrentie heerst. Zelfs de nabije toekomst is daar niet te voorspellen. Dit komt vooral omdat tal van technologische ontwikkelingen om voorrang strijden. Bedenk maar eens hoeveel industriële leiders de Internet-trend misten, ondanks het feit dat de kranten er vol van stonden. "Ook momenteel zijn er zoveel onbekende factoren dat voorspellen een hachelijke zaak is," zegt Russel Craig (Andersen Consulting), die de leiding had over het grootscheepse onderzoek.
Netwerkstructuur
Zo is voor deze studie een enquête gehouden, waarbij werd gevraagd naar de data-netwerkstructuur in het jaar 2005. De ene helft van de respondenten ziet een toekomst met netwerken als ‘domme pijpleidingen’ en intelligente terminals. De andere helft ziet intelligente netwerken en eenvoudige terminals in het verschiet liggen. De echt slimme bedrijven ontwikkelen dan ook flexibele plannen op basis van verschillende scenario’s. Daarom zijn ze altijd in staat in te spelen op technologische ontwikkelingen en uitdagingen van de concurrentie. Verder blijkt het gevaarlijk te zijn alle kaarten op een enkel concurrentievoordeel te zetten. Het is niet doeltreffend alles op bijvoorbeeld kosten te concentreren, omdat anderen dit voordeel snel kunnen overnemen.
Tegen het advies van conventionele bedrijfsstrategen in kijken topondernemingen uit naar meerdere bronnen waaruit ze concurrentievoordeel kunnen putten. Een mislukking is snel geboren. De marges staan sterk onder druk. Vorig jaar waren er meer dan honderd grotere PC-fabrikanten, slechts een handjevol maakte winst.
Silicium
Ook op andere sterk groeiende marktsegmenten is de concurrentie hevig. De marges verslechteren bijvoorbeeld omdat het aandeel van halfgeleiders in de totale verkoopwaarde van een systeem toeneemt. In 1985 maakte silicium 9,5 procent uit van de systeemwaarde. Tien jaar later was dat percentage al opgelopen tot 19,1. Hoe hoger het aandeel van silicium des te meer druk op de marges. In PC’s vertegenwoordigen IC-componenten 30 tot 35 procent van de verkoopwaarde. Meer dan 50 procent van de waarde van de nieuwe netwerkcomputers zal naar verwachting bestaan uit IC’s.