De stroomstoring van afgelopen maandag heeft ook veel automatiseringssystemen getroffen. Een van de slachtoffers was het rekencentra van IBM in Utrecht. Daar lag alles van tien uur ’s ochtends tot half drie ’s middags plat.
Het bedrijf beschikt niet over een adequate noodstroomvoorziening waardoor ook de systemen uitvielen van IBM-klanten buiten de getroffen regio Midden-Nederland, waaronder verzekeraars, bouwmaatschappijen en uitgeverijen. IBM overweegt een schadeclaim in te dienen bij de elektriciteitsmaatschappij Remu.
Het Computer Uitwijkcentrum (CUC) in Lelystad draaide overuren om de gevolgen van de stroomstoring op te vangen. Ook CUC kampte met stroomuitval, maar schakelde over op de eigen stroomvoorziening middels twee grote aggregaten. Het uitwijkcentrum was in staat om de tientallen meldingen af te handelen. "Om een indruk te geven: vorig jaar kregen wij in totaal 120 meldingen binnen", vertelt een woordvoerder van CUC.
In sommige gevallen schakelden klanten daadwerkelijk over op de automatiseringsfaciliteiten van CUC. In andere situaties werd een uitwijkmelding niet doorgezet omdat de stroom inmiddels was teruggekeerd. Volgens de CUC-zegsman heeft de calamiteit het risicobewustzijn verhoogd. "Een aantal bedrijven kwam erachter dat bedrijfsprocessen niet ondersteund werden nadat file- of Unix-servers waren uitgevallen. Bij ons gooide de storing het schema ook in de war, waardoor we pas een dag later backups konden ophalen." RS