De oplossing voor de detailhandel die standaard in de volgende versie van R/3 wordt meegeleverd en de nieuwe release van de Business Engineer zijn in de ogen van Sap-directielid dr. Peter Zencke twee hoogtepunten in de reeks van annonceringen, die vorige week op de Europese gebruikersconferentie zijn gedaan.
Ook toont hij zich bijzonder tevreden over de uitslag van het onderzoek dat in Duitsland is gehouden naar de handel in aandelen met voorkennis door Sap-managers.
Enige tijd geleden raakte Sap in opspraak, omdat zo’n honderdvijftig medewerkers aandelen zouden hebben verkocht vlak voordat het bedrijf teleurstellende financiële cijfers bekend maakte. Ook de Sap-top werd beschuldigd van aandelenhandel met voorkennis.
Voorkennis
Een onderzoek, uitgevoerd door een beurscommissie en de politie, heeft voor het merendeel van de beschuldigden geen strafbare feiten aan het licht gebracht. "Er loopt nu nog een onderzoek naar drie medewerkers, van wie zeker is dat ze eventuele voorkennis nooit uit hoofde van hun functie hebben kunnen krijgen", aldus Zencke.
Zencke werkt sinds 1984 bij Sap en werd in 1993 lid van het directieteam. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de logistieke modules van R/3. Om die reden beschouwt hij de aankondiging van de nieuwe oplossing voor de detailhandel als één van de hoogtepunten van de serie annonceringen die de ruim 5000 bezoekers van de Sapphire-gebruikersconferentie vorige week over zich heen gestort kregen. "In release 4.0 van R/3, die eind van het jaar beschikbaar komt, vormt de oplossing voor de detailhandel een standaard component. Deze bevat meer dan tweehonderd nieuwe businessprocessen die speciaal voor de detailhandel zijn ontworpen. Daarvoor zijn de laatste tijd zeventig ontwikkelaars constant aan het werk geweest. Zij hebben de detailhandelssoftware van Dacos aangepast, een Duits bedrijf dat wij hebben overgenomen", aldus Zencke, die zegt dat bij Vendex binnenkort het eerste proefproject start.
Binnen de Sap-gelederen bestaat al enige tijd irritatie over de manier waarop een aantal partners de implementatie van R/3 aanpakt. Van het totaalbedrag dat een Sap-gebruiker aan een implementatie uitgeeft, gaat een kwart naar de softwareleverancier, een kwart wordt uitgegeven aan hardware en de helft gaat naar de partner die de software implementeert.
Lang en duur
Door de handelwijze van een aantal van hen is het beeld ontstaan dat R/3-implementaties lange en dure trajecten zijn. Dat beeld is volgens Zencke niet terecht: "Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van alle R/3-implementaties, en het gaat dan om gemiddeld vijf modules, binnen acht maanden in de lucht is." Desondanks erkent hij impliciet dat aan de kwaliteit van het partnerkanaal nog wel wat verbeterd kan worden. Daarom is onlangs het gehele opleidingenprogramma voor partners en consultants opnieuw ingericht. Ook verwacht Zencke veel van het Sap-net, waarvan geautoriseerde partners de meest recente informatie kunnen plukken. "Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van zowel de Accelarated Sap (Asap) methode als de nieuwste versie van R/3 Business Engineer eveneens zal bijdragen aan een versnelling van de implementatietijd. Het configureren van de processen kan met een factor tien sneller gebeuren", aldus Zencke.
Asap is een methode die Sap heeft ontwikkeld om R/3 snel en efficiënt te implementeren. Een van de belangrijkste onderdelen vormt de Business Engineer, een ‘knowledge-based’ configuratietool, waarmee interactief en op een consistente wijze R/3-functionaliteit kan worden geactiveerd. De nieuwste release van Business Engineer komt eind 1997 beschikbaar als een versie-onafhankelijke component van Sap’s ‘Business Framework’. Zencke erkent dat Sap geen dwang kan uitoefenen op de partners om de tools te gaan gebruiken. "Maar de gebruikers kunnen het wel eisen. Niet alleen omdat het implementatietraject ermee wordt versneld, maar ook omdat met Asap en Business Engineer een volledige documentatieset wordt opgeleverd."