World Online, Telfort en ITT Gouden Gids starten op 15 juli met Opennet. Hiermee zijn ze PTT Telecom een stap voor in het benaderen van een grote groep maagdelijke Internet-gebruikers.
Opennet is een commerciële virtuele marktplaats op Internet, waar bedrijven en organisaties hun diensten aanbieden. Bezoekers kunnen daarbij aangeven wat zij interessant vinden. In tegenstelling tot de besloten sites van de serviceproviders heeft iedere Internet-abonnee toegang tot Opennet. Daarnaast kunnen mensen die een kijkje op het world wide web willen nemen, voor vijf gulden per maand abonnee worden. Zij krijgen daarvoor een maandelijks uur gratis surfen op het Web, e-mailfaciliteiten en een permanent e-mailadres. Volgens Nina Brink, directeur World Online, is het idee erachter dat mensen die meer gebruik willen maken van Internet, vervolgens een abonnement nemen bij een serviceprovider. Dat is ook aan te bevelen want voor ieder extra surf-uur wordt 4,50 gulden in rekening gebracht.
Misleiding
De opzet van Opennet heeft raakvlakken met het Net, het initiatief van PTT Telecom dat op 1 september van start gaat. Het Net is een eigen nationaal netwerk van PTT Telecom waarop bedrijven hun computers kunnen aansluiten en diensten kunnen aanbieden. Volgens een woordvoerder van het telecommunicatiebedrijf surfen de drie initiatiefnemers mee op de publiciteitsgolven die het Net heeft veroorzaakt. "Zij hebben goed naar ons concept gekeken", vindt hij. "Mensen met een PC en een modem kunnen gebruikmaken van het Net. Bij ons krijgen ze eveneens een vast e-mailadres en kunnen ze internationaal e-mailen. Na een halfjaar vragen wij vijf gulden voor een maandelijks abonnement. Ook bij ons bieden bedrijven elektronische handelsdiensten aan. Zij zorgen voor de inhoud van het Net, exact hetzelfde wat Opennet beoogt. Alleen wij hebben niet te maken met de filevorming en de traagheid van Internet."
De zegsman neemt de term misleiding in de mond wanneer de naam Opennet ter sprake komt. "Opennet is helemaal niet open, want een gebruiker heeft nog altijd een abonnement nodig. Hetzij bij een serviceprovider, hetzij bij de organisatie zelf." Het verbaast hem dat de drie partijen zo snel met Opennet willen starten. "Wij zijn al een tijdlang met de voorbereiding van het Net bezig en investeren er vijf- tot zeshonderd miljoen gulden in."
World Online, Telfort en ITT Gouden Gids doen geen mededelingen over het geïnvesteerde bedrag. Wel laten ze weten dat ze de komende maanden nog nodig hebben om het netwerk te voorzien van informatie en diensten.
Onder de maat
Opennet is te bereiken onder telefoonnummer 0800 0736. In de samenwerking is World Online verantwoordelijk voor het beheer van Opennet. Telecommunicatiebedrijf Telfort staat garant voor de datatransmissies. ITT Gouden Gids biedt de database aan van de namen en adressen van bedrijven en organisaties. De drie organisaties zijn Opennet begonnen omdat in hun ogen de kwaliteit van het Internet-gebruik in Nederland onder de maat is. Het beperkt zich tot een netwerkdienst, vergelijkbaar met telefonie. Het draait om post versturen, sites bezoeken en het gebruikmaken van diensten die afkomstig zijn van individuele aanbieders. De elektronische handelsdiensten worden nauwelijks benut. "Opennet richt zich op samenwerking met bedrijven en instanties om tot een totaalaanbod te komen van diensten aan de consumentenmarkt en de zakelijke markt", zegt Koos van der Meulen, directeur Telfort. Hij ziet hierbij een belangrijke rol weggelegd voor online service providers, telecom operators, banken en verzekeraars, winkels, amusementsleveranciers en organisaties bij de overheid en de gezondheidszorg.