De populariteit van klonen zal de komende jaren drastisch afnemen, omdat het gebruik van een PC een way of living wordt. Thuisgebruikers laten zich bij de aankoop van een PC meer en meer leiden door de combinatie vormgeving – functionaliteit. Dit voorspelt James A. Firestone, general manager consumer division bij IBM.
Volgens Firestone komt de huiskamer vol te staan met moderne technologie waarbij de thuisgebruiker vanuit zijn PC de elektronische apparatuur in huis bestuurt. Zo kan hij met zijn computer de multimedia-installatie bedienen, of hij stelt via zijn PC de tijdschakelaar voor zijn kamerverlichting in. De computer krijgt zo een prominente plaats in de huiskamer. Als gevolg hiervan willen consumenten PC’s die betrouwbaarheid uitstralen en comfort bieden. Die aspecten vinden consumenten eerder terug bij merknamen dan bij klonen, aldus Firestone.
De consumentenmarkt groeit sterk. IBM is daarom twee jaar geleden opnieuw begonnen met een consumentendivisie. Op dit moment heeft het bedrijf een aandeel van 6 procent op een sterk gefragmenteerde markt. Firestone is ervan overtuigd dat IBM met zijn Aptiva’s en Thinkpads een groter marktaandeel kan bereiken. De divisie heeft ervoor gekozen om met een select aantal winkelketens te werken. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld Correct, RAF, Staffhorst, Megapool en de PTT Telecom-Internetshop in Amsterdam. Ook is IBM in gesprek met Primafoon, waar nu nog PC’s van Packard Bell in de schappen liggen. Verder zijn er speciale IBM-winkels geopend in Utrecht (2), Amsterdam en Den Haag. RS