Met de komst van een nieuw managementteam waait er een frisse wind door Siemens Nixdorf. Een nieuwe marketingstrategie, een simpeler organisatie en partners moeten van het bedrijf een multi-automatiseerder maken die letterlijk alles aankan.
Van de negenentwintigste plaats terug in de top-tien, dat is het doel. Nog geen drie jaar geleden bevond Siemens Nixdorf (SNI) zich wel in de top-tien. Maar het Zoetermeerse bedrijf bezat toen een uitstekend renderende printer-divisie. Nadat die van de hand was gedaan, is het bergafwaarts gegaan. De toenmalige directie stapte op. De Siemens-lezing is dat zij ondermeer door de verkoop van de printer-divisie de in dat boekjaar vastgestelde doelen niet meer konden halen.
De nieuwe directieleden, Rein Hoogland (afkomstig van Cognos) en Jan Stolp, ontwierpen een nieuw business plan dat is gestoeld op een eenvoudig adagium: Siemens wil niet alles zelf meer doen en zoekt het in een volledig indirecte benadering van de markt. Deze ambities betekenen onmiddellijk herinrichting van de organisatie, die beter is afgestemd op de breedte van de markt.
Totaaloplossingen
Siemens wil geen nieuwe ontwikkelingen oppakken, maar uitsluitend verder gaan met de kernactiviteiten. Ook wil Siemens inspelen op de trend naar het uitbesteden van complete bedrijfsprocessen.
In technologie vertaald betekent dit het volgende. Datawarehousing is essentieel. Het accent komt te liggen op Internet en duurzame intranet-toepassingen. Daarvoor zijn snelle lijnen nodig. Moeder Siemens kan de fysieke producten en de infrastructuur leveren. Beveiliging wordt een hot topic. Het gaat niet alleen om software maar ook om de beveiliging van smart cards en PC-beveiliging.
"Het gaat er om dat Siemens totaal-oplossingen levert, terwijl de concurrentie deel-oplossingen levert", zeggen Hoogland en Stolp.
Siemens kiest die segmenten waar het toegevoegde waarde kan leveren, bezweren beide directieleden. Zo is SNI in staat complete ziekenhuizen in te richten.
Rein Hoogland: "Ik vind ijzerboer geen vies woord, want ik weet hoeveel geld je er mee kunt verdienen". Die toegevoegde waarde omvat een consistent indirect beleid: "Het vervreemdt je van je partners als je dat niet doet."
"Hardware is een commodity, zeker als je kijkt naar de prijs/prestatie-verhouding. Maar de markt vergeet dat het wel met elkaar moet werken, netwerkaansluiting moet hebben."
SNI wil op de eerste plaats de marktsegmenten financiële dienstverlening, de telecom- en utility-markt, de detailhandel en de zorgsector bewerken. Industrie en overheid komen daar later bij. Het bedrijf is minder goed in zakelijke dienstverlening en verkeer.
De d irectie geeft toe dat Siemens laat is met deze actieve benadering van de markt, maar niet te laat.
Partners
De indirecte strategie houdt in dat SNI naarstig op zoek is naar geschikte partners. "Als blijkt dat er voor bepaalde producten/markten geen partners zijn te vinden, zoals misschien in het mainframe-segment, het zij zo, maar dan hebben we in elk geval het kanaal niet verstoord", zegt Rein Hoogland. Intussen staan er al zestien partners op de short list.
De herinrichting van de organisatie en het implementeren van de nieuwe business-strategie is op 1 juli gereed. Op 1 oktober moet alles, inclusief partners, klaar staan. Mooi meegenomen is dat er onder de 394 medewerkers geen gedwongen ontslagen vallen. Wel verwacht SNI van hen een grote mate van flexibiliteit en inzet.
"De doelstellingen nu zijn ambitieus en realistisch", stelt Jan Stolp. Beide heren, die niet van zins lijken te zijn snel op te stappen, kunnen niet zeggen wat die doelstellingen zijn.
"We verwachten dit jaar geen verlies en we sluiten het jaar af zoals het hoort: conform de daarvoor geldende richtlijnen. Het komend jaar is er waarschijnlijk al een groei van 2 procent".