Intuit, de Amerikaanse leverancier van financiële, web-gebaseerde softwareproducten, wil een voet tussen de deur van de Europese bankwereld krijgen. Daartoe heeft het bedrijf een samenwerkingsovereenkomst met de bancaire IT-dienstverlener Fics (Financial Information Consulting Services) gesloten. Doel is het pakket Quicken aan te passen aan de lokale bank en in te spelen op de groeiende behoefte aan elektronisch bankieren via Internet.
Quicken is een vooral in de Verenigde Staten veel verkocht financieel pakket voor thuisgebruik. Grootste concurrent is Microsoft met het pakket Money. Intuit beschikt nog over een aantal andere oplossingen voor ondermeer de retail-markt. Vorig jaar september startte het bedrijf samen met het European Technology Fund de joint venture Intuit Services Europe (ISE), bedoeld om de Europese markt te penetreren.
ISE is inmiddels actief op de retailmarkt in Engeland, Duitsland en Frankrijk. Nu richt de onderneming haar pijlen op de Europese bankwereld. Omdat de bankorganisatie per land anders is, zocht ISE naar een partner die goed op de hoogte is van de Europese situatie en die Quicken hierop kan aanpassen. Uiteindelijk viel de keuze op Fics, een van oorsprong Belgische onderneming die banken een financieel rapportagesysteem aanbiedt. Ook levert Fics oplossingen voor elektronisch bankieren en de elektronische dienstverlening rond bancaire producten zoals beleggen, facturering en leasing.
Huiskamer
Bankzaken worden in toenemende mate vanuit de huiskamer afgehandeld. Via PC en Internet regelen particulieren hun financiële zaakjes zelf. Banken zullen hierop moeten inspringen, waarbij ze zich met hun dienstverlening ook nog moeten onderscheiden van de concurrenten. Virtual banking is bijvoorbeeld een optie, waarbij een klant niet meer langs het kantoor hoeft te gaan, maar via Internet aan het elektronisch loket wordt geholpen. De huisvestingskosten kunnen zo aanzienlijk worden beperkt. In Europa beginnen banken hiermee voorzichtig te experimenteren, al willen klanten voor belangrijke zaken nog immer een bankemployee in levende lijve voor zich zien.
"Wij willen hulpmiddelen leveren waarmee banken op effectieve wijze hun elektronische producten kunnen aanbieden", zegt Marco van Bemmelen, country manager van Intuit Nederland. Om opdrachten binnen te halen moet allereerst een vertrouwensrelatie worden opgebouwd. Een bankbenadering is van een andere orde dan de standaard retailbenadering die gericht is op volume, aldus Van Bemmelen.
Pinnen
Fics zorgt ervoor dat de functionaliteit van Quicken wordt toegesneden op de lokale omstandigheden. Dat verschilt per land aanzienlijk weet Goort Gelten, director Fics Nederland, uit ervaring. "Denk bijvoorbeeld aan de verschillende valuta. Of aan het betaalverkeer. Nederlanders pinnen heel veel; Engelsen daarentegen schrijven nog steeds veel cheques uit. De Fransen lopen weer voorop in het creditcard-gebruik. Ook de regelingen voor leningen, verzekeringen en hypotheken zijn in ieder land weer anders. Maar ook de eisen die aan de beveiliging van Internet-transacties worden gesteld, kunnen verschillend zijn."
Volgens Gelten is de software van Intuit stabiel en betrouwbaar. "Niet alleen voor het front-end gebruik, maar ook voor het netwerk. Langzamerhand neigen banken naar standaardisatie en de Intuit-software is hierop ingesteld."